Felaktig begagnad bil - har vi som konsumenter rätt att häva köpet?

Hej!

Jag och min sambo köpte en bil i januari 2018. Sedan dess har det dykt upp det ena felet efter det andra. Det handlar om allt från växellåda och elfel till tanklock som inte öppnas. Redan under den första månaden fick vi kontakta bilhandlaren ett par gånger för att få fel åtgärdade inom garantitiden på 1 månad. Vi fick bland annat ett partikelfilter bytt.

Det har nu snart gått 6 månader sedan köpet och vi vill nu att köpet ska hävas för att det är för många stora fel på bilen och vi har inte på något sätt gjort så felen skulle uppstå. Bilhandlaren menar att vi inte kan komma och klaga på felen, vi köpte en begagnad bil och får mer eller mindre skylla oss själva. Vi hade garanti den första månaden eller upp till 100 mil.

Hur kan vi som konsumenter gå vidare med det här? Finns det möjlighet häva köpet?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det verkar röra sig om ett bilköp mellan dig och din sambo som konsumenter och en bilhandlare (näringsidkare) hittar du reglerna om det här i Konsumentköplagen (KKöpL).

För att ni ska kunna göra påföljder, såsom att häva köpet, gällande gentemot säljaren krävs ett par olika saker. Det ska röra sig om fel i lagens mening, felet ska ha funnits redan vid köpet av bilen (det krävs dock inte att det visar sig redan då) (20-20a §§) och ni måste göra en reklamation så att säljaren får veta om felet. (23§)

Fel i varan (bilen)?
Bilen (varan) ska motsvara vad ni och säljaren avtalat om för att inte vara felaktig. Priset och bilens ålder kan fungera som en indikation på vad ni kan förvänta er av den. Eftersom jag inte har någon info om ålder, pris eller närmare detaljer om avtalet är det svårt att säga exakt vad en felbedömning skulle landa i. Med hänsyn till att det verkar röra sig om så många och ganska stora fel är det dock troligt att det är fel i bilen eftersom den knappast kan ses som brukbar med alla olika fel. Med tanke på att felen visade sig först efter att ni haft bilen ett tag är det troligtvis inte heller något ni "borde" märkt vid köpet och det föreligger därför ett fel i lagens mening. (16§)

Om bilen såldes i befintligt skick
Bedömningen av om det faktiskt kan ses som ett fel blir lite annorlunda om du och din sambo enligt avtalet köpte bilen i "befintligt skick" eftersom kraven då blir något hårdare. Bilen ska dock, trots att den sålts i befintligt skick, anses vara felaktig om den är i sämre skick än vad ni med fog har kunnat förutsätta sett till pris och övriga omständigheter. Återigen är det rimligt att ni har fog att förvänta er en körduglig bil (beroende på vad ni avtalat om, priset, bilens ålder och övriga omständigheter) så det är sannolikt att det är ett fel även om ni köpt bilen i befintligt skick. (17§)

Har reklamation gjorts i rätt tid?
Reklamation måste göras inom skälig tid för att ni ska kunna göra felen gällande och ha rätt till påföljder. En reklamation som gjorts inom 2 månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom rätt tid. Eftersom ni har varit i kontakt med säljaren flertalet gånger förutsätter jag att reklamation har gjorts (och dessutom ganska omgående) eftersom säljaren verkar ha underrättats om felen. (23§)

Har ni rätt att häva köpet?
Eftersom bilen med största sannolikhet kan anses felaktig, felen fanns vid avlämnandet och ni gjort en reklamation kan ni göra påföljder gällande. (22§) Säljaren är alltså ansvarig och ska i första hand avhjälpa felen så snart som möjligt, utan kostnad för er. (26-27§§) Då det inte verkar finnas något intresse från säljarens sida att göra detta längre har ni istället rätt till prisavdrag eller hävning av köpet. (28§) För att ni ska kunna häva köpet måste felen också vara av "väsentlig betydelse" för er, vilket helt enkelt innebär att det måste göras en bedömning av felens betydelse i just ert specifika fall. (29§)

Sammanfattningsvis och tips
Utan fler detaljer om bilen och köpet är det svårt att göra en exakt bedömning eftersom jag inte riktigt vet vad som avtalats om. Med tanke på att det rör sig om så många ganska stora fel är min bedömning, utifrån den information som finns, att det är sannolikt att bilen är felaktig i lagens mening och ni har därmed rätt till påföljder.

Skulle säljaren inte vilja samarbeta kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden. Det är också möjligt att gå till domstol genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Jag rekommenderar er dock i första hand att försöka resonera med säljaren igen så att ni förhoppningsvis kommer överens om en lösning som passar er alla.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare