Fel på varan

Hej Jag köpte en ny telefon på en butikskedja för 10 dagar sedan och den har redan börjat krångla folk hör inte mig när jag ringer. Jag vill inte att den ska lämnas in på lagning utan vill häva köpet. Har jag rätt till att lämna tillbaka den ? Säljaren ger mig problem och säger att det inte går för att den är använd . Hur ska jag gå till väga ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du berättar indikerar att det är fel på varan (telefonen) enligt 16 § Konsumentköplagen. https://lagen.nu/1990:932 Enligt huvudregeln ska varan vara i avtalsenligt skick. Det innebär att varan ska motsvara vad du som köpare och säljare kommit överens om. I annat fall är det fel på varan.

Du ska reklamera telefonen enligt 23 § Konsumentköplagen. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Du bör tydligt beskriva felet och hur det yttrar sig i reklamationen. Du bör vidare göra reklamationen skriftligt på grund av att det är lättare att bevisa vid en eventuell tvist.

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan enligt 26 § Konsumentköplagen. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden.

Om Elgiganten inte går med på det har du rätt att häva köpet enligt 28 och 29 § § Konsumenttjänstlagen.

Ellinor SvenssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo