Fel på vara- hävning?

En tangent på mitt skrivbord gick sönder så jag frågade MaxFPS om jag kunde få ett nytt, tyvärr hade de inga reservtangenter så de bad mig skicka in den istället för att få ett nytt. Det visar sig efter jag skickat in den att de inte har några nya tangentbord av den modellen så de frågar om jag vill ha ett tillgodobelopp på värdet av skrivbordet, vilket jag svarar att jag hellre vill ha de pengarna på mitt konto. De svarar med att då öppet köp bara gäller i 60 dagar kan de inte ge tillbaka pengarna och bara sätter in ett det beloppet på mitt MaxFPS konto.

Jag tycker detta är fel då jag förväntade mig ett nytt tangentbord, ett tillgodobelopp är mindre värt. (De stod heller inte för frakten när jag skickade in tangentbordet, de sa att vi skulle dela på det då de skickar tillbaka ett tangentbord utan kostnad för mig, men nu händer ju inte ens det.)

Mvh Magnus K

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det första man måste se på är om det är fel på varan. Nu har du inte angett hur länge du har haft tangentbordet men enligt lagen ska fel som visar sig inom sex månader efter leverans anses ha funnits redan vid leveransen om det inte syns tydligt att du själv har orsakat skadan. Har det gått längre än sex månader finns inte den presumtionen utan det är upp till dig att visa att felet, den trasiga tangenten, beror på säljaren. Se https://lagen.nu/1990:932#P20aS1.

Om vi kommer fram till att det är fel ska du reklamera tangentbordet precis som du har gjort. Företaget har då i första hand rätt att ge dig ett nytt tangentbord eller reparera det trasiga. Eftersom de inte vill/kan göra något av det kan du ha rätt att häva köpet om felet är väsentligt.

I det här fallet skulle jag göra bedömningen att felet är väsentligt eftersom det blir svårt för dig att använda ett tangentbord på tänkt sätt om det saknas tangenter.

Min bedömning är därför att du har rätt att häva köpet dvs få pengarna tillbaka. Observera att detta inte har något att göra med "öppet köp" utan följer av konsumentköplagen, se https://lagen.nu/1990:932#P28S1.

Ett tillgodokvitto är i det fallet inte tillräcklig ersättning utan precis som du säger ofta "mindre värt".
Stå därför på dig och kräv att få tillbaka dina pengar om du tycker att omständigheterna liknar de jag beskrivit.

Notera även att du har rätt att få ersättning för dina utlägg för frakt om felet beror på företaget, se https://lagen.nu/1990:932#P28S1 (se kommentaren till höger).

Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare