Fel på soffa

Hej,

jag har köpt en soffa för knappt en månad sedan, men den börjar bli nedsutten redan nu, tyget är skrynklig även om man försöker rätta till den. Jag har kontaktat butiken och har fått svaret att de tycker, att det ser bra ut. Vad kan man göra i detta läge? Hur går man vidare om butiken vill inte medge felet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. I ditt fall har du som konsument handlat en soffa av en näringsidkare, varför konsumentköplagen aktualiseras (1 § konsumentköplagen). Denna lag är tvingande till konsumentens förmån (jfr 4 §). Detta innebär att avtalsvillkor, som föreskriver något som är sämre än vad som stadgas i konsumentköplagen, är utan verkan. Inledningsvis redogörs för om din soffa kan anses felaktig i ett konsumenträttsligt perspektiv.

En vara ska vara i avtalsenligt skick, vilket innebär att det varan ska hålla den kvalitet som utlovas i avtalet, företagets marknadsförning m.m. (16 §). Varan anses sålunda vara felaktig om det inte är i avtalsenligt skick. Det är även ett fel om varan inte kan användas till det den är avsedd till eller inte har de egenskaper som säljaren utlovat. Varan ska vara av sådan beskaffenhet som du som konsument med fog kunnat förutsätta. Att din tämligen nya soffa redan börjar bli utsliten, kan antyda att ett fel föreligger.

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet (skick) vid avlämnandet (20 §). En vara anses avlämnad när den kommit till konsumentens besittning (6 §). I ditt fall har du soffan i din besittning. När en vara har avlämnats övergår risken för varan till dig som konsument (8 § andra stycket). Detta medför att det är du som får betala för om varan förstörs, kommer bort eller försämras, under förutsättningen att det inte är säljaren fel (8 § första stycket). Säljaren ansvarar för en varas försämring innan, men inte efter, avlämnandet. Denna huvudregeln gäller inte om ett fel visar sig inom sex månader efter att varan avlämnats till konsumenten (20 a §). Då gäller istället en presumtion för att en vara är felaktig (om felet upptäckts inom sex månader). Detta innebär om du visar tillräckligt tydligt att det är fel på soffan, så anses den vara felaktig även enligt lagen (se NJA 2013 s. 524). Enligt lagens förarbeten så gäller dock inte denna sexmånadersregel om felet beror på en olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande eller liknande från konsumentens sida (prop. 2001/02:134 s. 60 och 85). Vidare så kan säljaren alltid lägga fram tillräckligt med bevis om att det var du som konsument som vanvårdat (eller dylikt) din vara. I ett sådant fall, blir det du som får betala för de uppkomna skadorna.

När din vara är felaktig, kan du som konsument tillgripa en rad åtgärder. I första hand bör du som köpare kräva avhjälpande eller omleverans. I andra hand kan prisavdrag eller hävning komma i fråga (22 §). Vid fel i vara har du alltså primärt rätt till reparation eller omleverans om inte detta medför en oskälig kostnad för näringsidkaren (26 § första stycket).

Alltså, utgångspunkten är att ett fel funnits vid avlämnandet om felet visar sig inom sex månader efter att du som konsument fått vara i din besittning. En avvikelse anses inte som fel om den beror på vanvård, onormalt brukande eller olyckshändelse. Förmodligen bedöms en onormalt nedsutten soffa (efter kort tids användning) som felaktig om den använts på ett normalt sätt.

Om säljaren är enveten och vägrar gå dig till mötes, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men bäst är om du och säljaren kommer överens om hur ni ska lösa den uppkomna situationen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare