Fel i vara om bildäck

Leasade en bil för en månad sen och säljaren erbjöds sig lägga till vinterdäck för 10000kr och jag tyckte att priset lät intressant och valde att lägga till däcken. Sedan när jag plockar upp bilen säger han att han glömde beställa hjulen och säger så fort dom kommit. När vinterhjulen kommer en månad efter köpet så har jag inte möjlighet och hämta dom så han erbjuder sig att kostnadsfritt leverar däcken hem till mig. Så när jag får hem däcken hämta min man hjulen från honom och ställde i förrådet. Men när jag kommer hem och ser däcken blir jag inte nöjd då det endast är bildäck alltså bara gummit och inte hela hjulet. Vilka rättigheter har jag mot detta. Om jag hade vetat att bara gummit för 10000kr hade jag aldrig köpt dessa hjul.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Jag utgår från att du vill häva köpet och få tillbaka dina pengar och kommer därför inte ta fasta på förseningen, utan endast att däcken endast var i gummi. Vidare utgår jag från att du köpte däcken som en konsument av ett företag.

Vad som menas med fel i vara hittar vi i konsumentköplagens 16 §. I just ditt fall kan man använda sig av 16 § 3 st. p. 2, som talar om att det är fel i varan om säljaren inte upplyser köparen om sådana omständigheter kring varan som köparen kan förväntas bli upplyst om, och denna underlåtenhet leder till att kunna påverka om köparen hade velat köpa varan eller ej. Alltså, det är fel i varan om säljaren inte upplyser om sådana viktiga omständigheter rörande varan att det skulle kunna inverka på köpet.

I första hand ska avhjälpande (reparation) eller omleverans ske vid reklamation av fel i vara (23§). Dock eftersom varan inte är skadad kan en reparation inte ske, och eftersom produkten i sig är fel kan en omleverans inte ske, så vi får gå vidare. I 29 § har köparen alltid rätt att reklamera varan om felet är av väsentlig betydelse, i och med att däcken inte går att använda som de är så skulle jag säga att detta är av väsentlig betydelse. Att häva köpet innebär att du får lämna tillbaka varan och du får pengarna tillbaka.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare