Fel i bouppteckning

Hej, Jag är en mamma till min minderårige son, som efter att hans farmor dog för 7 månader sedan, är en av tre arvingar till henne, eftersom min sons far dog för några år sedan. De andra arvingarna till farmor är hennes make och en son till. För en ca en månad sedan har jag fått en del av en boupptäckningen, utan att ha blivit kallat till själva bouppteckningen. Jag har granskat den och upptäckt att det saknas en fastighet med tillhörande marken som farmor ägde (som skulle enligt överenskommelsen mellan alla två söner och båda föräldrar delas 50/50 mellan två söner, vilket innebär att min som skulle få den hälften istället för sin far) samt har några frågor kring farmors bankonto och aktieinnehav, bil. Ett par år innan farmor dog blev hon dement och bodde på ett äldreboende. Jag har inte skrivit under ngt intyg än eftersom jag vill ha svar på frågor som rör t.ex. fastigheten - hur det har gått till att den inte finns med i bouppteckningen. Som jag vet fastigheten med marken ägs nu av den andre sonen. Hur gör jag nu? Vad kan jag göra och hur mkt tid har jag på mig?

Lawline svarar

Hej!

Då du är vårdnadshavare för din omyndiga son så ska du ha kallats till bouppteckningsförrättning, jfr 20:3 ärvdabalken (ÄB). Om du inte har gjort det har du möjlighet att överklaga bouppteckningen. Överklagar gör du genom att vända dig till Skatteverket inom 3 veckor från att du tog del av bouppteckningen. Jag skulle därför råda dig att omgående kontakta Skatteverket.

Vad gäller den fastighet som saknas beror svaret på vad anledningen är att den inte togs upp i bouppteckningen. Om den redan innan din sons farmor dog skrevs över på sonen så kan det röra sig om ett förskott på arv, se 6:1 ÄB. I så fall är det inte fel i bouppteckningen, men du bör ta upp det i samband med arvsskiftet för att din sons farbror ska avräkna sig fastigheten och din son få mer i arv.

Om däremot fastigheten fortfarande stod i din sons farmors namn så ska den ha tagits upp i bouppteckningen. Om det inte gjorts måste en tilläggsbouppteckning göras. Sådan ska göras inom en månad från att felaktigheten upptäcktes, 20:11 ÄB.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K20.

Lawline RådgivareRådgivare