Får vårdpersonal bevittna testamente?

Hej. Jag undrar om det är lagligt sav en enhetschef o vårdpersonal, att bevittna ett tillägg till ett testamente, när dom arbetar på platsen, där den boende bor.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna rörande testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt. Ett av de kraven är att det ska vara bevittnat av två vittnen enligt 10 kap. 1 § ÄB. Det finns inget krav på att vittnena ska veta vad som finns i testamentet men det ska veta att de bevittnar ett testamente. De ska vidare skriva under av både testatorn och de två vittnena vid samma tidpunkt.

För att få bevittna ett testamente måste man ha fyllt 15 år och vara i sina sinnens fulla bruk, alltså måste de förstå betydelsen av undertecknandet av testamentet. Man ska även inte vara familj eller släkt till testatorn eller någon som är gift med en släkting till testatorn. Man får inte heller på något sätt få ut något av testamentet (som arvtagare eller då släkt till någon som är arvtagare). Som förmyndare, god man eller förvaltare åt någon får man inte heller bevittna ett testamente till denne. Inte heller får man bevittna ett testamente om man är ledamot för en styrelse i ett bolag, en förening, ett trossamfund eller en stiftelse får inte heller bevittna ett testamente som innehåller ett förordnande till den juridiska personen som denne företräder.

Förutom det ovannämnda finns det inte krav på att exempelvis vittnena ska känna testatorn. Det kan dock underlätta i bevishänseende. Det är därför lämpligt att låta grannar, kollegor eller andra vänner som inte omnämns i testamentet, få bevittna det. Det skulle därför även vara okej att som i din fråga, låta personal på boendet man bor i få bevittna tillägget i testamentet.

Kort svar är alltså, Ja. Sålänge de inte själva omnämns i testamentet eller är släkt med testatorn eller någon som ska få ut något ur testamentet.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare