FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/05/2018

Får polisen kroppsvisitera som hen önskar

Hej!

Jag åkte i passagerar sätet på min flickväns bil förra veckan och vi blev stoppade av polisen, polisen som stannade oss frågade mig "har du legitimation på dig?" Jag svarade "självklart" då sa han "plocka fram det då!" Varav jag svarade "varför?" Då sa han för att jag jag ska kolla på det" därav jag sa "jag vill gärna inte visa mitt leg för dig, måste jag enligt lag visa det för dig nu?" Varav han säger "självklart! Om jag säger till dig att visa leg så ska du visa leg" så jag gav han mitt leg på då hans påstådda med lagrättliga uppmanande, sen gick han runt bilen och sa "kliv ut" jag klev ut , han sa "lägg händerna på taket" och så började han tömma mina fickor in på sätet, sen återgick han till min flickvän igen, jag är för övrigt ostraffad vilket jag gissar han kunde se när han knappde in mitt leg i sitt system. De kändes kränkande och som att det inte gick riktigt rätt till, har jag fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad har du varit med om:
Du har blivit föremål för en kroppsvisitation. En kroppsvisitation är en undersökning av de kläder man bär samt eventuella väskor eller paket man har med sig. Detta följer av 28 kap. 11 § 3 st. Brottsbalken.

Polisens rätt till kroppsvisitering:
Huvudregeln gällande kroppsvisitering är att polisen får kroppsvisitera den person som skäligen är misstänkt för brott där det kan vara fråga om fängelse som påföljd. Dock får polisen dessutom utföra en kroppsvisitation om det finns synnerlig anledning till att anträffa föremål som kan beslagtas. Detta följer av 28 kap. 11 § 1 - 2 st. brottsbalken.

Innebörden av synnerlig anledning:
Vid bedömning av rekvisitet synnerlig anledning gör man en avvägning mellan två intressen. Dels integritet, dels effektivitet. En person ska inte behöva utsättas för integritetskränkande utövning i form av kroppsvisitering från myndighetens om inte intresset för myndighetens ansvar att effektivt förebygga brott kan anses vara större. Det är alltså ett ganska högt ställt krav på detta rekvisit.

För att synnerlig anledning ska vara uppfyllt krävs att det föreligger en faktisk omständighet som påtagligt visar att syftet med kroppsvisiteringen kan uppnås. Det krävs för detta inte att man är misstänkt för brott utan istället att det finns omständigheter som får polisen att tro att de kan hitta något som de också kan beslagta.

Vad innebär detta?
Du har blivit utsatt för en kroppsvisitation vilket polisen hade rätt till att utföra om det förelåg anledning att tro att de i dina fickor skulle hitta föremål som kan beslagtas då de är olagliga, exempelvis droger. Då jag inte har detaljerad information om händelseförloppet kan jag inte heller ge dig ett exakt svar huruvida detta gått rätt till.

Om du känner dig kränkt över hur du blivit behandlad föreslår jag att du i första hand gör en JO-anmälan. JO är en tillsynsmyndighet som har i uppdrag att se till att myndigheter samt tjänstemän följer de regler som förväntas. JO har möjlighet att rikta kritik mot myndigheterna de har tillsyn över. Du kan göra en JO-anmälan här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare