FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2022

Får mina grannar uppföra ett staket vid sjön?

Hej! Vi har köpt ett hus som har ett servitut vid sjön. Det står inskrivet att vi har rätt att bygga brygga, båtplats och bad. Vår granne som äger marken har dock satt upp ett staket av hönsnät över hela gränsen ner mot sjön precis där vattnet börjar. Det betyder att om jag vill bada eller ta mig till vår brygga så måste jag hoppa över detta staket/ hönsnät. Grannen vill inte ta bort det. Säger att det är för att deras hund inte ska smita. Visste inget om att de skulle sätta detta staket när vi köpte fastigheten. Känner mig oerhört besviken. Har de rätt att sätta detta staket? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om något som kallas för strandskydd och regler om detta finns i Miljöbalken (MB). Strandskyddet är ett slags skydd som gäller vid alla sjöar, hav och vattendrag och som sträcker sig 100 meter från strandkanten, både på land och ut i vattnet, (7 kap 13 § & 7 kap 14 § MB). Inom ett strandskyddsområde är det förbjudet att bland annat uppföra anläggningar eller anordningar som hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där man annars hade fått färdas fritt, (7 kap 15 § 2 p MB). En sådan anordning kan exempelvis vara uppförande av staket. För att dina grannar ska ha rätt att uppföra staketet måste de ha blivit beviljade dispens av kommunen, (7 kap 18 b § MB). Om dina grannar inte har blivit beviljade dispens för staketet har de ingen rätt att låta staketet vara kvar där eftersom det är inom ett strandskyddsområde och staketet uppenbarligen avhåller allmänheten från att beträda området. Om detta är fallet hade mitt råd till dig varit att ta kontakt med kommunen eftersom det är de som beslutar om dispens.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare