Får mina barn ärva sin farmor om deras far är avliden?

Hej! Mina barn undrar hur arvet efter farmor skulle bli om deras pappa dor innan farmor och han har tva broder. Skulle hela arvet delas mellan pappas broder eller mina dottrar skulle fa en tredjedel av arvet. Farmor har inte skrivit ett testamente bara sager att allt ska ga till hennes soner och de ska dela med barnbarnen. Inte speciellt smart for det galler valdig stora summor, jag tror up till 20-30 miljoner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om dina döttrar får ta del av arvet från sin farmor om deras pappa dör före sin mor. Regler kring detta finns i Ärvdabalken (ÄB).

Eftersom det inte finns något testamente så gäller bestämmelserna i 2 kap. ÄB. Enligt 2 kap. 1 § ÄB är de närmsta arvingarna arvlåtarens avkomlingar, så kallad bröstarvingar. Fortsättningsvis stadgas det att arvlåtarens barn "taga lika lott", det vill säga får lika mycket var. Avslutningsvis säger paragrafen att om arvlåtarens barn är avlidet ska dess avkomlingar träda istället och varje gren ska ta lika lott.

Om farmodern avlider medan dina döttrars pappa är i livet får alltså han och hans bröder 1/3 av arvet vardera. Skulle han avlida innan henne så går istället den delen till dina döttrar som alltså får dela på sin pappas andel, 1/3 av det totala arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare