FrågaÖVRIGTÖvrigt04/08/2023

Får man köra långsammare än hastighetsbegränsningen?

Hej, Jag undrade om det är ok att köra 40km/h på en 50km/h väg. Om det är sent på kvällen och andra bilar inte finns bakom en. Kan man få indraget körkort för detta ?. Om en polis stoppar en för kontroll och man har kört 40km/h på en 50km/h väg kan man bli av med körkortet om man har sista månaden kvar på sin prövotid ?. Och kan polisen senare besluta om att ta den ?. Undrar då om man får köra 10km/h under hastighet när det inte finns trafik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar om det är tillåtet att köra långsammare än hastighetsbegränsningen. Detta regleras i trafikförordningen.

Enligt 3 kapitel. 14 § trafikförordningen anges att ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.

Din fråga regleras i 3 kapitel. 16 § trafikförordningen där det anges att en förare utan giltigt skäl inte får köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Att köra 10 kilometer i timmen under hastigheten på en 50 kilometers väg när det inte finns någon trafik är inte en anledning till ett indraget körkort. Även om det skulle finnas trafik på vägen kan inte detta anses vara en överdrivet låg hastighet och hindra förarnas körning.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare