FrågaÖVRIGTÖvrigt28/12/2023

Får man köpa drinkmixar som 17 åring?

Hej Lawline! Jag undrar vad som skulle hända ifall en 17-åring skulle köpa en drinkmix på Ica som t.ex. grenadine eller schweppes? Det finns ju ingen alkohol i dessa drinkar, men skulle man kunna bli misstänkt för något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Får man köpa drinkmixar som 17 åring?

Generellt är det i Sverige lagligt för en person att köpa alkoholfria produkter, såsom drinkmixar som grenadine eller schweppes. Dessa varor innehåller inte alkohol och kan köpas fritt av personer i alla åldrar. Alkoholdrycker får annars inte säljas till personer under 20 år och personer under 18 år i fråga om försäljning av folköl (3:7 alkohollagen). Det kan dock finnas en risk för missförstånd eller förväxling om en omyndig person handlar tillsammans med någon som köper alkohol eller om situationen på något sätt framstår som suspekt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare