Får man använda filmcitat på hantverk?

Hej!

Kan jag använda ett filmcitat eller textstrof i mina pärlbroderier? Det kommer endast förekomma vid ett fåtal tillfällen i en applikation på en kofta. Typ the force are strong with this one eller I'm to sexy for my shirt. Koftorna kommer att säljas. Det kommer att fästas på second hand koftor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

EU-domstolen har fastslagit att upphovsrättsligt skydd uppstår i de fall verk (bok, film eller citat) uppnår en viss grad av originalitet. För detta ska det finnas viss slagkraftighet eller något unikt i det sagda. Föreligger inte upphovsrätt kan du citera fritt i den utsträckning du vill. Notera dock att kravet för upphovsrätt är relativt lågt. Även i de fall upphovsrätt föreligger för verk har du rätt att citera verket i rimlig omfattning och i överensstämmelse med god sed (upphovsrättslagen 22 §). Exempelvis, har Albert Einstein skrivit något i en bok har du rätt att citera honom på din poster.

För att ett citat ska vara berättigat måste det ske i ett lojalt syfte. Det är tillåtet att återge avsnitt ur annans verk inom ramen för ett eget självständigt arbete såsom hjälpmedel för framställningen. Citatet kan då användas för att kritisera eller belysa det andra verket eller för att understryka det egna ställningstagandet eller ytterligare utveckla vad som sägs i det citerade. Bedömningen av hur långt ett citat kan vara utan att strida mot den här bestämmelsen görs med utgångspunkt i den sedvänja som redan utvecklat sig och den omfattning som motiveras av ändamålet och syftet med citatet.

Inom upphovsrätten finns emellertid en ideel rätt, vilken säger att upphovsmannen har rätt att namnges i samband med att dennes verk offentliggörs (citeras) (upphovsrättslagen 3 §).

Upphovsrätten gäller i 70 år efter att verks upphovsman har dött och efter det är verken fria från upphovsrätt (se upphovsrättslagen 43 §).

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare