Får jag ladda ned "public domain"?

Angående filmer med Public Domain.

Jag undrar om den amerikanska termen "Public Domain" kan tillämpas även utomlands; i detta fall Sverige.

Jag tar ett exempel för att förklara mig:

Hacke Hackspett-filmen "Pantry Panic" från 1941 är Public Domain i USA. Betyder det då även att jag här i Sverige kan ladda ner den gratis och/eller titta på den på exempelvis Youtube? Kan jag spela upp den på en offentlig visning här i Sverige?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Public domain är ett uttryck som används främst inom amerikansk rätt och innebär lite förenklat att verket kan användas utan restriktioner. Det beror oftast på att skyddstiden har gått ut (i Sverige är skyddstiden 70 år efter skaparens död) eller att upphovsmannen uttryckligen valt att avstå från sina rättigheter. Såväl Sverige som USA är anslutna till Bernkonventionen. Enligt konventionen är denna skyddstid 50 år. För Sveriges del gäller 70 år på grund av medlemskapet i EU. Även om konventionen säger att upphovsrättslagen i det land där skydd hävdas gäller, så säger artikel 7.8 att upphovsrätten inte får överskrida den rätt som finns i verkets ursprungsland, det vill säga att till exempel en författare har inte längre skydd utomlands än i sitt hemland, även om skyddet är längre utomlands.

För din del gäller sålunda att du måste anpassa dig efter gränsen om 50 år, inte 70 år.

Det är alltid svårt att kontrollera om ett verk skyddas av upphovsrätt eftersom det inte finns några officiella databaser som det gör med t.ex patent. Mitt råd är att utgå ifrån att ett publicerat verk (en låt, fotografi etc.) är skyddat av upphovsrätt och inte anta att det är public domain förrän du tagit reda på att upphovsmannen varit död i över 50 år (i detta fall) eller uttryckligen tillåtit fri användning genom t.ex. öppna licenser eller officiella uttalanden. I sådana fall är det fritt att använda verket.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare