FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/07/2018

Får jag köpa receptbelagda läkemedel på nättet från ett annat land?

Är det olagligt att beställa mediciner på internet från ett annat land till sverige? (Medicinerna är inte narkotikaklassade men receptbelagda i sverige)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar på huruvida du kan beställa mediciner från utlandet hittar du i Tullverkets hemsida.

Enligt Tullverket är det olagligt att köpa läkemedel från ett annat land som inte tillhör det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES), oavsett vad det är för läkemedel. Däremot kan du beställa läkemedel från ett annat land inom EES om läkemedlet

1. är för ditt personliga bruk,

2. godkänt i det andra EES-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet,

3. godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES.

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare