Får jag fotografera en byggnad och sälja bilderna i kommersiellt syfte?

Hej. Får jag gå in på en olåst/öppen innergård till en bostadsrättsförening, ta en bild av fastigheten och använda den i kommersiellt syfte? Inga personer förekommer på bild. Fastigheten är unikt utformad och känns lätt igen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Intro
Ordet ’fastighet’ är ett juridiskt laddat begrepp och syftar inte bara till själva byggnaden. Trots detta samt faktumet att ’fastighet’ i vardagliga termer ofta används synonymt med byggnad, så tolkar jag dig som att du talar om byggnaden. Jag kommer dock i mitt svar peka på att du bör vara uppmärksam på om det finns statyer eller andra konstverk på fastigheten.

Vad säger lagen?
Vid frågor om upphovsrätt är lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (även kallad upphovsrättslagen, här förkortad URL) tillämplig.

Huvudsakligen är det den som skapat byggnadsverket som är upphovsman, och därigenom har upphovsrätt till det (1 kap. 1 § sjäte punkten URL). Som huvudregel är det upphovsmannen som har ensamrätt till verkets avbildning etc (1 kap. 2 § URL). Dock finns ett undantag beträffande byggnader. Byggnader får nämligen fritt avbildas (2 kap. 24 § tredje stycket URL).

Får du fotografera och sälja bilderna på byggnaden i kommersiellt syfte?
Eftersom byggnader får avbildas fritt, så får du fotografera byggnaden och sälja bilderna i kommersiellt syfte utan särskilt tillstånd från upphovsmannen (såsom arkitekt eller entreprenör etc). Avbildning får alltså ske fritt: bilder eller resultat av bilderna (vykort etc) är alltså tillåtna att säljas kommersiellt. Dock får du inte använda bilderna som förebild för att uppföra en egen byggnad eller liknande. Då är det inte längre en avbildning

Fastigheten, då?
Konstverk får avbildas om de är stadigvarande placerade på eller vid allmän plats utomhus (2 kap. 24 § första punkten URL). Begreppet ’konstverk’ är ett brett begrepp, men skulle, i ditt fall, huvudsakligen avse statyer etc.

Jag skulle vara försiktig med att fotografera eventuella statyer som står placerade på innergården. Anledningen är att innergården kanske inte räknas som allmän plats och därför inte täcks av den hänvisade paragrafen i föregående stycke.

Sammanfattning
Du får fotografera, och sälja bilder på, byggnader. Du får dock inte utan tillstånd från upphovsmannen ha en viss byggnad som förebild för uppförande av annan byggnad. Statyer och liknande som står utplacerade på innergården kanske du inte får fotografera i kommersiellt syfte.

PS. Om du önskar veta mer, så rekommenderar jag två böcker. Kanske finns de att låna från ett bibliotek nära dig? Böckerna är:

  • Levin, M, Lärobok i immaterialrätt, 2011, och
  • Bergström, S, Upphovsrätt till byggnadsverk, 1980.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte att ställa dem.
Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare