Får jag filma när jag läser en bok och sedan ladda upp klippet på exempelvis Youtube?

Får jag ta en barnbok, filma när jag läser den. Sen ladda upp klippet på till exempel youtube? Bryter jag mot någon lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om upphovsrätt och regleras i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Vad gör du konkret när du filmar när du läser boken och sedan laddar upp den på en offentlig sida som exempelvis Youtube?

Låt oss säga att du skulle filma när du läser en bok och sedan ladda upp detta klipp på exempelvis Youtube. Detta skulle innebära att du gör en exemplarframställning av boken genom att filma den (URL 2 § andra stycket), men även att du skulle göra den tillgänglig för allmänheten genom att ladda upp klippet på Youtube (URL 2 § tredje stycket, första punkten). Så för att tydliggöra, så gör du en exemplarframställning genom att filma boken, och du gör boken tillgänglig för allmänheten genom att ladda upp klippet på en offentlig webbsida som alla har tillgång till.

Vem får göra exemplarframställning av boken samt göra den tillgänglig för allmänheten, och får jag göra det?

Att göra en exemplarframställning av boken och att göra den tillgänglig för allmänheten, är något som endast den som har upphovsrätt till boken får göra (URL 1 §). Den som har upphovsrätt till boken är den som har skapat den, dvs författaren. Det man dock får vara uppmärksam på är att författaren ibland överlåtit sin upphovsrätt till någon annan enligt URL 27 §. Det går alltid att läsa i bokens första sidor vem som har upphovsrätt till den.

Så då har vi konstaterat att det endast är den som har upphovsrätt till boken som får göra det du efterfrågar, dvs att filma när du läser boken och sedan ladda upp klippet. Du har ju inte skapat boken och har därför inte upphovsrätt till den. Så det skulle vara olagligt om du skulle göra det du efterfrågar.

En kort sammanfattning och ett slutligt råd

Så du får alltså inte filma när du läser boken och sedan ladda upp klippet på en offentlig sida såsom Youtube, eftersom du då bryter mot lagen. Som jag nämnt förut, så är ju exemplarframställning och tillgängliggörande för allmänheten något som endast den som har upphovsrätt har lov att göra.

En sak som du dock kan göra, men som jag måste påtrycka är väldigt svår att få igenom, är att du försöker få upphovspersonens samtycke till att göra det du vill göra. Då får du helt enkelt ta kontakt med den som har upphovsrätt till boken och fråga om du får genomföra din idé, upphovspersonens samtycke skulle innebära att det du vill göra i sådana fall skulle vara tillåtet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare