Får jag ersättning om någon säljer begagnade hörlurar som jag har mönsterskydd för?

Hej,

Om jag har mönsterskydd för ett par hörlurar kommer jag få pengar så fort någon annan säljer en begagnad hörlur vidare som jag har ursprungligen sålt? Om inte varför?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om mönsterskydd hittar du i mönsterskyddslagen.

Konsumtionsprincipen gör det möjligt att sälja begagnade produkter

Om du har designat ett par hörlurar och fått mönsterskydd får som regel ingen utnyttja din design genom att till exempel tillverka eller sälja hörlurarna utan ditt tillstånd (5 §). Den här regeln har dock en del olika undantag. Ett sånt undantag är den så kallade konsumtionsprincipen.

Konsumtionsprincipen innebär att mönsterrätten inte gäller för utnyttjandet av en produkt som har omsatts inom EES (alltså EU samt Norge och Island) av dig eller med din tillåtelse (7b §). Detta betyder att om du säljer ett par hörlurar med din design i Sverige eller ett annat land i EES, så har du inte längre skydd för just det paret med hörlurar. De hörlurarna kan den nya ägaren sälja vidare inom EES utan att du kan ställa några krav på betalning eller liknande. Samma sak gäller om gett någon annan tillåtelse att sälja dina hörlurar inom EES.

Anledningen till att vi har den här regeln är still stor del för att uppfylla principen om en fri marknad i EES-området genom att tillåta en andrahandsmarknad.

Kort sagt så kan du som mönsterrättsinnehavare inte ställa några särskilda krav om någon säljer ett par begagnade hörlurar med din design, så länge som hörlurarna ursprungligen kom ut på marknaden med ditt samtycke. Detta gäller som sagt bara i EES-området.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare