FrågaAVTALSRÄTTFormkrav28/08/2020

Får anställd personal på ett äldreboende bevittna en framtidsfullmakt?

10 kap. 4 § ärvdabalkenFinns det något hinder att anställd personal, tex en chef, bevittnar namnteckning på framtidsfullmakt för min man som bor på äldreboende. Besöksförbud gör det inte möjligt att lösa på annat sätt just nu. Med vänlig hälsning, Åsa Bölin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.Vem får bevittna en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt ska bevittnas av två vittnen samtidigt, Vittnena ska antingen bevittna när fullmaktsgivaren undertecknar fullmakten eller bevittna när fullmaktsgivaren intygar att fullmaktshandlingen blivit undertecknad. Detta framgår av 4 § andra stycket lagen om framtidsfullmakter.

Fullmaktshavaren får inte själv vara vittne, vilket framgår av 4 § tredje stycket lagen om framtidsfullmakter. Vidare måste man även förhålla sig till allmänna regler om bevittnandet av rättshandlingar av liknande slag. Alltså får inte heller fullmaktsgivarens maka, alltså du, bevittna fullmakten. Inte heller den som står i upp- eller nedstigande släktskap, eller svågerlag, eller din mans syskon, får agera vittne, enligt 10 kap. 4 § ärvdabalken. Det finns dock ingenting som förhindrar att anställd personal på ett äldreboende bevittnar en fullmakt, så länge denna person inte har ett sådant förhållande till din man att personen blir avkvalificerad enligt reglerna i 10 kap. 4 § ärvdabalken.

Aras TofekRådgivare