Fängelsestraff för upphovsrättsintrång

Hur ofta händer det att någon hamnar i fängelse för upphovsrättsintrång? Är det något som förekommer i Sverige eller är det ovanligt att det händer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon gör intrång i upphovsrätten kan denne dömas till skadestånd men även till böter eller fängelse om intrånget har gjorts uppsåtligt [med vilje] eller om personen ifråga varit grovt oaktsam och därmed gjort intrång på det viset [53 § URL]. Detta framgår av upphovsrättslagen [URL].

För intrång i upphovsrättsliga verk kan en dömas till max 2 års fängelse. Tidigare var det endast sex månader och därför tänkte jag förklara för dig varför straffet höjdes eftersom det kanske kan klargöra vilka intrång som eventuellt kan ge fängelsestraff.

Förarbeten till upphovsrättslagens straffbestämmelser

I förarbetena till straffbestämmelserna har lagstiftaren inte angett någon speciell grad av hur allvarligt ett brott ska vara för att kunna ge ett fängelsestraff för upphovsrättsintrång, utan alla intrång kan ge straffansvar. Med detta menar jag att lagstiftaren inte velat göra någon indelning i "vanliga upphovsrättsbrott" och "allvarliga upphovsrättsbrott" för att bedöma vem som kan hamna i fängelse eller inte, utan har istället velat att man ska göra en bedömning i det enskilda fallet av hur grovt brottet varit. Främst handlar det om omfattande, kommersiella olovliga utnyttjanden av verk och prestationer som kan ge fängelse, men vad detta innebär utvecklas inte vidare i förarbetena. Jag kan tänka mig att piratkopiering typiskt sett är något som ses som kommersiellt, olovligt utnyttjande av verk.

Vad som gäller idag

I nuläget är det inte särskilt vanligt att dömas till fängelse för intrång i upphovsrätten, utan det är snarare mer vanligt att en döms till skadestånd. Det är bara när någon handlar uppsåtligt eller av grov oaktsamhet som följden kan bli böter eller fängelse, men det sker som sagt sällan.

Regeringen har dock haft som förslag att höja det nuvarande fängelsestraffet på 2 år till 6 år för "grovt upphovsrättsbrott", på grund av alla illegala streamingtjänster och piratsajter som bedrivs. Vad som ska räknas som "grovt" har föreslagits vara sådana intrång som innebär synnerligen kännbar skada, varit av särskilt farlig art eller annars givit någon betydande vinning. Huruvida detta förslaget kommer gå igenom vet jag inte men det kan i alla fall vara värt att veta att det är något som diskuteras.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att fängelsestraff inte har varit den vanligaste följden av ett upphovsrättsintrång, men att detta kanske kan komma att ändras beroende på huruvida olika förslag om straffåtgärder vid upphovsrättsintrång bedöms.

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare