Ersättning för transport av vara vid reklamation

Hej! Har ringt Lidl o reklamerat en matvara för 254kr, vilket godtogs. Varan skall lämnas i deras butik och jag sa att jag ville ha reseersättning. Dock vill de inte stå för den kostnad jag får om 140kr för min färdtjänst. De vill ersätta med 18kr/mil, vilket skulle bli ca 44kr. Jag har ingen bil och kan inte heller åka kommunalt. Kunde jag det hade jag inte fått färdtjänst beviljad. Detta är ingen butik jag regelbundet besöker. Händer kanske 3ggr/år, då jag får åka med en granne. Vad gäller i mitt fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Av 30 och 32 §§ konsumentköplagen följer att köparen av en vara har rätt till ersättning för utgifter som föranleds av ett fel, förutsatt att inte felet berott på ett hinder utom säljarens kontroll (ung. ett oövervinnligt hinder som ej kunnat förutses).

Vad beträffar kostnader för transport av vara anges i lagens förarbeten att köparen normalt får "finna sig i ett visst besvär till följd av de krav han gjort gällande på grund av ett fel" samt att "[praktiska] hänsyn talar för att köparen också får svara för t.ex. återlämnande av varan eller återtransport till säljaren vid hävning eller omleverans när det är fråga om en mindre vara". Emellertid anges därutöver att särskilda utgifter som ej hör till det normala skall ersättas av säljaren.

Utöver det sagda måste såväl 34 § som 42 § nämnda lag beaktas då ersättningsskyldighetens storlek bestäms. Av förstnämnda paragraf följer att skadeståndet skall jämkas om det med hänsyn till säljarens ekonomiska förhållanden vore oskäligt; så torde knappast vara fallet här. Ej heller synes 42 § kunna föranleda någon nedsättning av skadeståndet då det i den enkom stadgas att den skadelidande är pliktig att "vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada". Att vänta åtskilliga månader för att kunna samåka med en bekant är knappast att betrakta som skäligt.

Sammantaget bör Du således få ersättning för de särskilda kostnader din transport medför (förutsatt att felet ej legat utom säljarens kontroll). Vore Lidl inte villiga att samarbeta rekommenderar jag dig att kontakta din kommuns konsumentvägledare, vilken kan nås via Konsumentverkets hemsida.

Konsumentköplagen finner Du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare