FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/10/2014

Ersättning för sveda och värk samt lyte

Vår dotter blev hundbiten i somras. Hon är 4 år gammal. Det resulterade i ett ärr på huvudet på sju centimeter samt ett ärr bakom ena örat på tre centimeter. Båda ärren kommer att täckas av hår när det växer ut. Hon kommer kanske inte vilja ha kort hår när hon blir äldre. Hon fick åka ambulans och sitta på akuten i flera timmar innan hon till slut blev nedsövd och ihopsydd. Det hade kunnat slutat värre med bett i ansiktet eller rent av ett dödligt bett. Hundägarens försäkringsbolag tänker betala ut runt 2500 kronor för sveda och värk. Är det rimligt? Vi ser det som ett hån mer eller mindre. I mina ögon känns 50- till 100 000 som en rimligare summa med tanke på den traumatiska upplevelsen. Vad är er åsikt? Ska man överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För skador som orsakats utanför ett kontraktsförhållande gäller skadeståndslagen, SkL. Vid personskador kan enligt 5:1 SkL, som du kan hitta här, ersättning utgå för bl.a. sveda och värk, och lyte och men. Sveda och värk innebär fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur, som t.ex. smärta och ångest och tar inte bara sikte på ersättning för själva skadan utan även andra tillfälliga obehag som t.ex. sjukhusvistelse. Denna ersättningen är mest tänkt att fungera som plåster på såren och är normalt sett inte så stora. Lyte och men tar sikte på bestående skador som t.ex. ärr. Din dotter borde ha rätt till ersättning för båda posterna.

Hur stor ersättning som ska utgå är det mycket svårt att säga, vid en domstolsprövning tar dock rätten ofta hjälp av schabloniserade tabeller som utfärdas av trafikskadenämnden. Domstolen är dock inte bunden av tabellerna och de kan avvika om det finns skäl för det. Tabellerna kan du hitta på trafikskadenämndens hemsida. Jag vågar inte uttala mig om hur stor ersättning ni skulle kunna få. Det kommer att bero på storleken på skadan, hur allvarlig smärta och rädslan var, hur stora och framträdande ärren är och så vidare. Ett framträdande ärr i ansiktet på ett barn har dock enligt trafikskadenämnden tabell värderats till 17000-25000 kr.

Jag råder er att kontakta en jurist för vidare rådgivning. Genom vår samarbetspartner Familjens jurist kan vi erbjuda vidare rådgivning av specialiserad jurist, du kan boka tid direkt på vår hemsida, här.

Tänkt på att en rättsprocess kan komma att innebära kostnader då den förlorande parten får ersätta motpartens rättegångskostnader vilka ofta kan uppgå till betydande belopp.

Lawline RådgivareRådgivare