Ersättning för förvaltning av dödsbo

Om man är ensam dödsboförvaltare, kan personen då yrka på en viss ersättning vid arvsskiftet. De andra dödsbodelägarna är omyndiga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ärvdabalk saknas reglering kring ersättning för förvaltning av dödsboet.

Det du kan göra är att göra en anteckning om dina utgifter, vid sidan om bouppteckningen, och komma överens om en fördelning (vid arvsskiftet) med de resterande dödsbodelägarna.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare