FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/11/2017

Ersättning för arbetsskada?

Hejsan, för ungefär ett år sen så skar jag mig i handflatan på mitt dåvarande jobb, och då skar jag mig lite i någon nerv som sitter där. Och har känt av det lite grann förut men nu gör det väldigt ont just där. Jag och min dåvarande chef fyllde i en massa blanketter när olyckan hände men kan jag göra något nu, för när det hände pratade dom om någon ersättning/skadestånd? Med vänlig hälsning, Kenny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en försäkringsfråga. Eftersom att du var med om en olycka på arbetet är det en arbetsskada och ska därför anmälas till din arbetsgivares försäkringsbolag. Alla arbetsgivare är skyldiga att försäkra sina arbetstagare med en arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring. Att ha denna försäkring hos försäkringsbolaget AFA är vanligast. Du kan kontrollera med din arbetsgivare var denna försäkring finns någonstans och själv eller tillsammans med arbetsgivaren anmäla skadan dit. Du har 3 år på dig att anmäla en skada till försäkringen från att olyckan har skett. Försäkringsbolaget kan då göra en bedömning på om du har rätt till ersättning för din skada. Det brukar finnas både en viss ersättning för läkarkostnader och liknande utlägg och en ersättning för invaliditet, dvs om skadan medför bestående men.

Värt att notera är att alla försäkringsbolag såvitt jag vet kräver att skadan ska ha krävt läkarvård vid olyckstillfället för att ersättning ska kunna betalas ut.

Många arbetsgivare fyller i händelserapporter vid olyckstillfället men det betyder inte att de har anmält skadan till försäkringsbolaget, därför rekommenderar jag att man alltid själv ser till så att skadan anmäls till försäkringen för att vara på den säkra sidan. Det är nämligen inte ovanligt att man efter ett par år upplever besvär av skadan och då inser att arbetsgivaren aldrig anmälde skadan till försäkringen och att det nu är försent på grund av att preskriptionstiden är passerad.

Många väljer att teckna en egen privat olycksfallsförsäkring. Har du någon sådan? Brukar vanligtvis inte ingå i hemförsäkringen utan vara något man tecknar separat. Kontrollera om du har någon sådan och om den gäller på arbetstid. Du bör i så fall även anmäla skadan dit i fall att det blir några bestående men. Du kan inte få ersättning för läkarkostnader från flera försäkringar men invaliditetsersättning (bestående men) går att få från flera försäkringar.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Ha det gott!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare