En f.d rumskompis vägrar hämta sin säng i lägenheten och lämna tillbaka sin nyckel. Vad kan jag göra?

Hej! jag har en kompis som hade en inneboende i cirka två månader.
Tjejen som var inneboende vägrar hämta sin säng och lämna tillbaka nyckeln till min kompis.
Hon hotar även med att anmäla min kompis för att ha hyrt ut svart. Men är det att hyra ut svart om det är en inneboende och en väldigt kort tid? Tjejen betalade inte ens halva hyran utan bara 2000:- ena månaden. Min kompis vill ställa ut hennes säng och be tjejen hämta den, vare sig den blir hämtad eller inte men bara för att få ut den.
Kan min kompis bli anmäld för att ställa ut sängen?
Tjejen har vägrat hämta den flertal gånger och kommer med ursäkter varje gång för att inte hämta den.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sängen

Vad gäller sängen så måste vi första konstatera att äganderätten till sängen fortfarande ligger hos den f.d inneboenden. På grund av detta kan man inte göra vad som helst med egendomen enbart av den anledningen att hon vägrar hämta den. Om din vän ställer ut sängen oavsett om den f.d inneboenden hämtar den eller ej, kan hon göra sig skyldig till ett brott, nämligen olovligt förfogande(se brottsbalken 10 kap. 4 §). Detta brott gör man sig bl. a skyldig till när man har någon annans egendom i sin besittning och gör någonting med egendomen som innebär att ägarens rätt till egendomen går förlorad, vilket sker om någon exempelvis stjäl sängen eller fraktar den till soptippen.

Din kompis kan därför bli anmäld för detta och riskera att få betala böter och skadestånd, samt att hamna i brottsregistret.

Min rekommendation till din vän är att ansöka hos kronofogden om särskild handräckning, enligt 4 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Detta är möjligt eftersom den f.d inneboenden, genom att inte hämta sin säng, hindrar din vän att utöva sin fulla rätt till lägenheten. Detta innebär att besittningen av lägenheten inskränks och användbarheten begränsas.

Hur man går till väga med en ansökan om särskild handräckning hittar du på kronofogdens hemsida, här.

Nyckeln

Eftersom din vän innehar lägenheten med hyresrätt eller bostadsrätt(detta är i alla fall vad jag utgår ifrån), så har den f.d inneboenden inte någon rätt till lägenheten utan din väns samtycke. Nycklarna till lägenheten tillkommer den person som står på kontraktet eller äger lägenheten och därför begår den f.d inneboenden, när hon vägrar lämna tillbaka nyckeln, ett brott som benämns egenmäktigt förfarande, se brottsbalken 8 kap. 8 §.

Detta går att anmäla till polisen.

Hot om anmälning pga svarthyra

Att ha inneboende och att hyra ut sin bostad ”svart” är två helt olika saker. Vid svart uthyrning hyr hyresgästen ”som om den själv bodde där”. Det finns inget kontrakt(hyresavtal) på förhållandet mellan uthyrare och hyresgäst, vilket innebär att hyresförhållandet är ogiltigt, och därför riskerar både hyresgästen och uthyraren (som alltså är den ”egentliga” hyresgästen) att bli av med lägenheten om hyresvärden, ägaren av fastigheten, får reda på förhållandet.

Vid inneboende bor den egentliga hyresgästen kvar i lägenheten. Denne får då inhysa folk i lägenheten hur den vill, men absolut vanligast är ju förstås att folk hyr ut tomma rum.

En inneboende får man ha i lägenheten oavsett om det står i hyreskontraktet eller inte, och det krävs inget speciellt ”inneboendekontrakt”(även om det i vissa fall kan rekommenderas). Att ha en inneboende innebär heller inte att man hyr ut sin lägenhet på något vis. Din vän kan vara lugn vad gäller hoten om anmälning för svart uthyrning, med andra ord.

Det kanske bör understrykas att dessa lösningar på problemen kan vara sista utvägar. Det oftast effektivaste medlet att få igenom det man vill i dessa ärenden är att upplysa personen i fråga om att man har rätten på sin sida och meddela om att man kommer gå till polis, domstol, kronofogden eller annan myndighet, om personen inte gör rätt för sig. Myndigheterna tar också allt som oftast tid på sig att handlägga ärenden och inte sällan finns en ansökningsavgift som kan behöva betalas.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Om förvirringar har uppstått får du gärna lufta dem i kommentarsfältet nedan eller ställa en ny fråga.

Lucas CyrénRådgivare