Efterlevande maken har inga arvingar - vad händer med arvet?

Jag är efterarvinge efter min faster som dog för 15 år sedan.

När min faster dog var hon gift sedan 40 år. Inga barn. Inget äktenskapsförord eller testamente.

Efterarvingar var då hennes tre syskon.

Nu har även hennes man, min farbror, dött. Min pappa är också död, varför jag blir en efterarvinge till min faster.

Min farbror har inga legala arvingar. Efterarvet efter min faster tillfaller väl nu efterarvingarna. Vem ärver min farbror?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Har du rätt till efterarv efter din faster nu när hennes man har avlidit?
Precis som du själv skriver, så har du rätt till efterarv efter din faster när hennes man nu har avlidit. Din fasters man ärvde före er andra arvingar vid din fasters död och nu ska efterarvet (normalt sett hälften av boet) fördelas mellan er arvsberättigade som finns kvar (3 kap. 1–2 §§ ÄB). Som syskonbarn har du rätt till efterarv efter din faster då även din pappa har dött (3 kap. 2 § ÄB).

Vad händer med arvet efter din fasters man när han inte har några legala arvingar?
Eftersom din fasters man inte har några legala arvingar i livet kommer ni som efterarvingar till din faster även att ärva efter din fasters man (3 kap. 8 § ÄB).

Sammanfattningsvis kommer du alltså att vara arvsberättigad som efterarvinge till din faster. Du kommer dessutom att få ta del av det resterande arvet efter hennes man (tillsammans med de andra etterarvingarna till din faster). Detta eftersom din fasters man inte har några legala arvingar som lever. Ni prioriteras alltså över Allmänna arvsfonden.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Ida LjungbergRådgivare