Efterarv och inskränkning av bröstarvingars laglott genom testamente

Hej! Min pappa dog för sex år sedan och mamma ärvde honom. Fyra år sedan träffade mamma en ny man. De gifte sig för nio månader sedan. Min mamma dog förra året och efterlämnade mig och min syster. Den nya mannen anlitade sin vän att göra bouppteckningen, vännen jobbar på bank och vi kände förtroende för honom. Det dök upp ett testamente som mamma hade skrivit till förmån för sin nya man. Han skulle få ärva allt med fri förfoganderätt, vilket betyder att vi tar arv när den nya mannen dör. Om något sådant finns kvar det vill säga. Enligt vännen finns det inget att göra åt testamentet. Båda jag och min syster känner oss svikna av mamma. Nu har det gått ett år och den nya mannen spenderar hela vårt arv på resor, fina middagar med sin nya flamma. Det kommer inte finnas kvar något av vårt arv, varken efter mamma eller pappa. Kan det verkligen vara såhär? Jag hoppas inte det. Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt hittas i ärvdabalken (ÄB).

Makes arvsrätt

När en make avlider så ska en bodelning göras, 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Det som finns kvar ifrån den avlidne maken, efter bodelning, kallas för kvarlåtenskap.

Efterlevande make ärver före gemensamma barn, den efterlevande maken ärver all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, 3 kap. 1 § ÄB. Fri förfoganderätt innebär att kvarlåtenskapen, alltså arvet från er pappa, får spenderas av din mamma men hon får inte testamentera bort det eller ge bort det gåva.

När den efterlevande maken går bort så har gemensamma barn rätt till efterarv efter den först avlidne maken.

Efterarvet

Efterarvet är den andel, från er mammas arv, som härstammar från er pappas arv. Efterarvet beräknas efter en kvotdel, kvotdelen för efterarvingar beräknas genom att räkna ut hur stor del av den efterlevande makens totala egendom som består av den avlidnes kvarlåtenskap. Den totala egendom beräknas genom att slå samman kvarlåtenskapet, vad maken fick efter bodelningen och eventuell enskild egendom.

Testamentet

Bröstarvingar, du och din syster, har alltid rätt att ärva sin laglott enligt huvudregeln i 2 kap. 1 § ÄB. Ni ska därmed dela lika på arvet från en förälder, 7 kap. 1 § ÄB. Denna regel kan inskränkas genom att en förälder testamenterar att en bröstarvinge endast får ärva halva sin laglott. En förälder kan dock inte testamentera bort hela laglotten. Om en förälder testamenterar bort laglotten så kan bröstarvingar begära en jämkning av testamentet, 7 kap. 3 § ÄB. Jämkningen måste ske inom 6 månader från och med du blev delgiven testamentet.

Slutsats

Du och din syster har rätt till efterarvet från er far, er mamma ärvde kvarlåtenskapet från er pappa med fri förfoganderätt. Detta innebär att er mamma inte hade rätt att testamentera bort den andel som utgjorde efterarvet. Dessutom så kan er mamma inte testamentera bort den del av arvet från henne som ni är berättigade till i egenskap som bröstarvingar, er så kallade laglott. Som ovan förklarat så kan ni begära en jämkning av er mammas testamente och därmed få ut er laglott. Jämkningen måste åberopas inom 6 månader från och med du blev delgiven testamentet.

Jag rekommenderar stark att ni vänder er till en jurist för vidare rådgivning. Vi hjälper gärna till med detta, boka tid med en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Hoppas mitt svar har givit dig vägledning för hur du ska gå vidare med ditt ärende.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare