FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/02/2015

Dubbelförfogande av bil

Hej.

Jag var i kontakt med en bilfirma för att köpa en bil. Vi kom överens om pris, leverans och att jag skulle lägga handpenning på bilen på telefon under dagen. På eftermiddagen ringer han och lämnar då ett kontonr så jag kan sätta in handpenningen på. En timme senare ringer han o säger att bilen är såld till en annan kund. Får han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att döma av din berättelse så tycks det inte finnas något som tyder på att det muntliga avtal som du och säljaren ingick per telefon skulle vara något annat än giltigt. Eftersom det föreligger ett giltigt avtal som tillförsäkrar dig äganderätten till bilen, men säljaren frånhänder dig bilen genom att sälja den till den andre köparen, så kan det för säljaren medföra straffrättsligt ansvar för olovligt förfogande (Brottsbalk (1962:700) 10:4).

Eftersom du har ett giltigt avtal med säljaren så har du i förhållande till den nye köparen den "äldre" rätten till bilen. Som huvudregel har du därför bättre rätt till bilen, om inte säljaren hade bilen i sin besittning och den andre köparen i god tro därefter har fått bilen i sin besittning, vilket framgår av Handelsbalk (1736:0123 2) 1:5 och Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre 2 § första stycket. Den andre köparen kan endast anses vara i god tro om han vid en helhetsbedömning inte borde ha misstänkt att säljaren redan hade avtalat med dig om att överlåta bilen till dig (Lag om godtrosförvärv av lösöre 2 § andra stycket). Om den andre köparen inte har gjort ett godtrosförvärv så får han om möjligt vända sig till säljaren för att ställa denne till svars.

Om den andre köparen redan i god tro har fått bilen i sin besittning, och därmed gjort ett godtrosförvärv, så har du rätt att få bilen mot lösen (Lag om godtrosförvärv av lösöre 5 § första stycket). Lösenbeloppet ska då motsvara det pris den andre köparen har betalat och erläggas till den andre köparen (Lag om godtrosförvärv 6-7 §§). Om det innebär att du får betala ett större belopp än vad som hade blivit fallet om säljaren hade överlåtit bilen endast till dig så har du rätt att kräva mellanskillnaden som skadestånd av säljaren på grund av att han sålde samma bil till två olika personer (Handelsbalk 1:5).

Eftersom du och säljaren endast har ett muntligt avtal så kan det dock föreligga bevissvårigheter för dig att visa på att du har den bättre rätten till bilen. Om den andre köparen ännu inte har fått bilen i sin besittning och du av en händelse har dennes kontaktuppgifter så kan du troligen undanröja risken för att denne gör ett godtrosförvärv genom att upplysa honom om att du redan har ett avtal med säljaren. Om ägarbytet dock redan har registrerats av dig och säljaren i bilregistret så finns det en god chans att den andre köparen inte kan anses ha varit i god tro om att han hade bättre rätt till bilen med hänseende till dennes undersökningsplikt. Jag rekommenderar dock att du i framtiden, om du gör ett nytt bilköp, ser till att snarast ordna ett skriftligt avtal med säljaren för att bevisa din bättre rätt i händelse av ett dubbelförfogande som i det aktuella fallet.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare