FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/03/2017

Dubbel bestraffning

Hej,

En jaktdomare blev tagen av Länsstyrelsens uppsyningsmän när han tränade sin fågelhund ( lös ) under icke jakt/träningstid ( efter 20 april i Jämtland ) och såldes även utan träningstillstånd ( kostar normalt 100kr men sälljs naturligtvis inte på otillåten tid )

Han fick ett strafföreläggande på 7500kr. Till detta kommer också att han blir avstängd från fågelhundsträning i mellan ett och fem år i Jämtland med anledning av regler hos Länsstyrelsen.

Min fråga är: faller inte den typen av "dubbel bestraffning" under " inte två gånger för samma brott" ?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbud mot dubbel bestraffning (ne bis in idem) regleras i art 4.1 i sjunde tilläggsprotokollet till Europakonventionen samt i art 50 i EU:stadgan.

Det finns även praxis på området som reglerar frågan om dubbel bestraffning, bland annat HFD 2015 ref 20. Vad som kan utläsas ur detta rättsfall är att det bara rör sig om dubbel bestraffning om det är frågan om två straffrättsliga påföljder för ett och samma brott. Är det däremot en disciplinär eller administrativ sanktion som utförts tillsammans med en straffrättslig påföljd klassas det inte som dubbel bestraffning.

En disciplinär/administrativ sanktion är mer ett tillbakadragande av en rättighet på grund av att man inte längre uppfyller kraven som ställs för att man ska få ha den. En straffrättslig påföljd har istället som utmärkande egenskap att bestraffa och avskräcka.

Troligen uppfyller inte jaktdomaren i detta fall de krav som ställs för att han ska få ha kvar rättigheten att vara fågelhundstränare. Det är således inte en straffrättslig påföljd utan en disciplinär sanktion. Därmed aktualiseras inte reglerna om dubbel bestraffning.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Karolina JivebäckRådgivare