Dröjsmål vid preliminär leverans

Hej!

Jag har köpt en soffa för 16.000 kr. Soffan tillverkas på beställning då man fick välja färg etc. själv. På mitt kvitto står det preliminär leveranstid vecka 43, 6 veckor efter beställningen. När jag nu i slutet på vecka 43. ringer och frågar hur det går säger de att ny preliminär leveranstid är v. 49. Även att det inte är säkert att den kommer då heller.

Hur lång tid får det ta när leveranstiden är preliminär? Finns det någon kutym eller liknande? Jag tänkte att den max kunde bli en vecka sen, inte 6 veckor.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du är en konsument och du har köpt soffan som ska tillverkas av en näringsidkare och därmed blir konsumentköplagen (KKöpL, 2 § KKöpL) tillämplig.

Vad ses som ett dröjsmål?
Näringsidkarens (företagets) dröjsmål regleras i 9 § KKöpL, och ett dröjsmål är om varan inte avlämnas eller avlämnas försent som inte beror på köparen. Sedan också att dröjsmålet inte beror på något som är bortom näringsidkarens kontroll, som exempel att dröjsmålet beror på att leverantören av en viss reservdel har gått i konkurs inte kan leverera. När det ska göras en bedömning vad som skall anses vara dröjsmål anse vad som ligger inom skälig tid. Enligt kan förarbete (Prop 1989/90:89 s 73) kan en timme efter bestämd leveranstid anses som dröjsmål.

Ditt fall
Då det fanns en preliminär leveranstid för en specifik vecka får det antas att den avtalade och bestämda leveranstiden var mellan måndag till söndag vecka 43. Då när soffan inte levererades vecka 43 bör det anses att då att säljaren ligger i dröjsmål och du har rätt till påföljder (10 § KKöpL). Sedan för att ha rätt till påföljderna måste du ha reklamerat inom skälig tid (15 § KKöpL) och enligt konsumentverket är inom 2 månader skälig tid.

Du har rätt att:

Kräva fullgörelse, att de levererar soffan, dock inom vissa gränser (12 § KKöpL)Hålla inne betalningen (11 § KKöpL) Häva köpet (13 § KKöpL)Eventuell ersättning av kostnader (14 § KKöpL)

Min rekommendation
Jag rekommenderar att du kontaktar företaget och reklamerar dröjsmålet. Sedan behöver du och företaget bestämma ersättning hur ni ska lösa det med dröjsmålet. Om du och företaget inte skulle komma överens och de inte följer lag så kan du vända till den Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där de kan pröva din tvist kostnadsfritt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare