Dröjsmål vid leasing av bil

Hej,

Jag valde vecka 25 att privatleasa ett fordon. Jag blev då lovad att leverans av bil kan ta upp till 4 månader men förmodligen något tidigare. Jag sålde då min dåvarande bil då jag kan tänkte att jag kan klara mig utan bil i upp 4-5 månader. Men jag fick i veckan besked om att leveransen är fördröjd och bilen beräknas levereras i början på nästa år. Min totala väntetid blir då 9 månader. Det dubbla mot vad som utlovats. Denna innebär stora komplikationer för mig i och med att jag pendlar till jobbet. Jag har redan väntat i över 2 månader och det är precis den bilen jag vill ha. Men säljaren har trots allt misslyckas med att uppfylla sin förpliktelse. Är mitt enda alterantiv att vänta och helt enkelt leva med den dubbla leveranstiden på 9 månader?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För leasing finns inte någon särskild lagstiftning förutom 13 kap. handelsbalken om hyra av lös sak. Dessa bestämmelser är dock inte till någon hjälp här. Istället kan man tolka konsumentköplagen analogt, dvs dra paralleller från den.

Leasingfirman är i dröjsmål enligt 9 §. Du kan kräva att de fullgör sin förpliktelse genom att snarast ge dig en bil (12 § första stycket). Om de kan visa att hindret som orsakat dröjsmålet inte går att övervinna eller om det hade inneburit orimliga kostnader (12 § andra stycket). Du får då istället häva avtalet enligt 13 §. Du har rätt till skadestånd pga dröjsmålet såvida det inte beror på ett hinder som säljaren inte rimligen kunde förvänta eller kontrollera och vars följder inte går att övervinna (14 §) . Detta kan då t.ex. omfatta biljettkostnader för pendlingen.

För att kräva fullgörelse, hävning eller skadestånd måste du maila firman inom rimlig tid (12 § tredje stycket) och framställa dessa krav. Om firman vägrar, kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om du önskar hjälp med detta eller något annat i ditt ärende, kan du boka tid med en av våra jurister. Mer info finner du här.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare