FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt31/08/2017

Dolt nummer - lagligt att spåra?

Hej,Telia har en tjänst för sina kunder där de mot en viss avgift kan spåra ett dolt nummer. Vid samtal med Tele2 säger man att en sådan tjänst är omöjlig att utföra för vanliga kunde eftersom det går emot personuppgiftslagen. Vem av de har rätt?, vad säger lagen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om det är olagligt att en telefonoperatör spårar och lämnar ut uppgifter om kunder (telefonanvändare) som använder sig av dolt nummer.

Huvudregeln är att en telefonoperatör inte får lämna ut uppgifter om ett abonnemang, här inkluderas användarens namn och andra personuppgifter.

Det finns dock undantag till denna huvudregel enligt PTS (post- och telestyrelsen). Om det i avtalet finns skrivet att användaren godkänner att vissa abonnemangsuppgifter får användas, t.ex. för användning av ett nummer i en telefonkatalog. Vissa myndigheter omfattas inte heller av huvudregeln utan har rätt att begära ut vissa personuppgifter vid behov, däribland namn på telefonanvändare. Dessutom gäller inte huvudregeln om tystnadsplikt gentemot användare som skickar meddelanden mellan varandra, exempelvis talar i telefon.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare