Depositionsansvar för skola

Hej! Min son blev av med sin mobil i skolan i går. Alla ska lämna sina mobiler till sin lärare på morgonen som dom sen låser in. Sen när dagen är slut så ställer fröken fram korgen så alla kan ta sin mobil. Men den här dagen glömmer min son att ta sin. Men när fröken tar korgen är den tom. I dag har dom frågat runt och letat efter den utan resultat. så min frågan är om skolan är ersättningsskyldiga till oss? Vill bara tillägga att de är inte första gången blir av med saker i skolan. Han är ett lätt byte om man kan säga så. Men det här var nog den dyraste saken en så länge. Fast de är ju inte pengarna som är värst utan att han blir utsatt och utnyttjad.

Tacksam för svar

Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 12 kap. 2 § handelsbalken framgår det att när ett föremål lämnas i förvar hos någon har denne ett ansvar för att föremålet inte försvinner. Skulle föremålet försvinna kan den som utövar förvaringen blir ersättningsskyldig.

För att ersättningsskyldighet ska uppstå krävs det att skolan inte har friskrivit sig från ansvar innan förvaringen. Huruvida det föreligger någon friskrivning i detta fall vet jag inte utan det är något du själv får ta reda på.

Vidare krävs det för att ersättningsskyldighet ska uppstå att att läraren varit oaktsam. Det är tvivelaktigt om så är fallet här eftersom läraren har gjort som vanligt och ställt fram korgen i slutet av dagen. Din son vet om att han ska ta sin mobil vid denna tidpunkt men glömmer bort detta. Därmed borde han få stå sitt kast och skolan bör inte kunna krävas på ersättning.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare