FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/12/2014

Brottsskadeersättning

Hej , Drabbad av inbrott , tjuvarna fällda till fängelse, stort mål min del avskildes o ska drivas som ett tvistemål. Frågan är om det är någon ide att gå vidare då de fällda är kriminella o ej bosatta i Sverige , finns någon möjlighet att få ut den ersättning jag kräver, ca. 20 000 , vad jag förstår får man endast ut ersättning från brottsofferfond vid kränkning o dyl. Stämmer det ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

I regel drivs enskilda anspråk i samband med brottmål av åklagaren, enligt 22:1 rättegångsbalken (RB). Om det är ett brott som faller under allmänt åtal är åklagaren skyldig att förbereda och föra talan för enskilt anspråk, enligt 22:2 RB.

Regeln i 22:1 RB är fakultativ, vilket innebär att rätten kan förordna att anspråk ska avskiljas från brottmålet för att handläggas som ett tvistemål istället, enligt 22:5 RB. Det kan bero att det enskilda anspråket skulle medföra väsentliga olägenheter, t.ex. att det kräver orimliga resurser. Beslut om avskiljande bör med hänsyn till de ökade kostnaderna för parterna fattas i undantagsfall. Ett beslut om avskiljande kan enbart överklagas med stöd av 49:7 RB.

Se 22 kap. RB och 49:7 RB, https://lagen.nu/1942:740#K22 och https://lagen.nu/1942:740#K49P7

Brottsskadeersättning

Förutsättningarna för att få brottsskadeersättning av staten är att alla andra möjligheter till ersättning har uttömts. Om den dömde inte kan betala skadestånd och du inte har en försäkring som täcker skadan, kan du få ersättning av staten i vissa fall.

Du måste själv ansöka om brottsskadeersättning och skicka den till Brottsoffermyndigheten. Ersättningen täcker brottsskadeersättning för personskada (både fysisk och psykisk), sakskada och kränkning.

Mer information om brottsskadeersättning: http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/brottsskadeersattning

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare