Bouppteckning efter avliden vid dubbla medborgarskap

Hej! Min nyligen bortgånge far var bosatt i Tyskland . Han var både svensk o tysk medborgare. Måste det göras dubbla bouppteckningar eller endast i Tyskland då han bott där i närmare 50 år? Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom den avlidne var både svensk och tysk medborgare, aktualiseras både svensk och tysk rätt. Vad som gäller enligt tysk rätt kan vi dessvärre inte svara på. Enligt svensk rätt (lagen om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo, IDL) ska bouppteckning efter en avliden svensk medborgare förrättas enligt svensk lag och omfatta egendom i Sverige och i utlandet. Detta stadgas i 2 kap. 1 § IDL avseende personer med hemvist i Sverige, och i 2 kap. 2 § och 5 § IDL avseende personer med hemvist utomlands. Bouppteckning ska således ske i enlighet med bestämmelserna i 20 kap. ärvdabalken. Sålunda ska bouppteckning i alla fall upprättas i Sverige.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare