Bevittna ett testamente vid äktenskap

Får undertecknade av ett testamente vara gifta??

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att undrar detta eftersom reglerna om testamente och arv är komplicerade. I din frågeställning utgår jag från att du undrar om en make/maka får vara vittne till dennes makes/makas testamente. Det korta svaret på din fråga är nej, gifta får inte bevittna och underteckna den andres testamente.

Om du undrar varför ger jag ett detaljerat svar nedan. Om jag har missuppfattat din fråga så kommentera nedan så försöker återkomma med svar så snabbt jag kan. Se även längst ner där jag kompletterat med en alternativ tolkning av din fråga.

Upprätta ett testamente:
Ett testamente kräver en viss form enligt 10 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Det måste vara skriftligt och två vittnen ska samtidigt vara närvarande. Dessa vittnen ska bestryka handlingen med sina namn, det behöver inte ske på själva testamenteshandlingen utan de kan teckna sina namn på ett förseglat kuvert som innehåller testamentet.

Vem får inte vara testamentsvittne?
För att undvika jäv när ett testamente skrivs så finns det regler gällande allmänna jäv och speciella jäv enligt 10 kap. 4 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1).

Det föreligger ett allmänt jäv om ett vittne är under 15 år eller psykiskt störd så att personen inte förstår meningen med att vara vittne. Utöver det blir det även allmänt jäv om vittnet har en relation eller släkt med den som upprättar testamentet. Således föreligger allmänt jäv om en make, sambo, någon i släktskap i rätt upp- eller nedstigande släktskap (föräldrar, barn) eller är i svågerlag bevittnar testamentet. Konsekvensen vid allmänt jäv är att hela testamentet blir ogiltigt enligt 13 kap. 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K13P1S1).

Ex: Anna är gift med Pelle. Anna upprättar ett testamente och Annas kompis Bengt samt maken Pelle bevittnar testamentet. Bengt får vara vittne men eftersom Pelle är gift med Anna så föreligger allmänt jäv och hela testamentet blir ogiltigt.

När det kommer till de särskilda jäven handlar det istället om den som erhåller något från testamentet, vilket i juridiskt språkbruk kallas testamentstagare. En testamentstagare får inte vara vittne, då föreligger särskilt jäv. Vidare föreligger det också ett särskilt jäv om ett vittnes syskon, föräldrar, barn, svärbarn eller svärföräldar ska erhålla något. Konsekvensen av ett särskilt jäv är inte att hela testamentet bli ogiltigt utan endast den del som berör jävet kommer ogiltigförklaras enligt 13 kap. 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K13P1S1).

Ex: Om Annas kompis Bengt ska erhålla något från hennes testamente får inte Bengts maka Lisa vara testamentsvittne. Om makan Lisa ändå vittnar kommer Bengt inte erhålla något från testamentet, men testamentet i övrigt är giltigt.

Sammanfattade svar:
Om en make bevittnar ett testamente kan det bli fråga om allmänt och särskilt jäv. Om den som upprättar testamentet har exempelvis sin fru som vittne föreligger allmänt jäv och hela testamentet blir ogiltigt. Om den som upprättar testamentet istället vill ge något till en kompis, får inte kompisens fru vittna testamentet. Då föreligger ett särskilt jäv och kompisen kommer inte få del av något i testamentet men i övrigt är testamentet giltigt.

Således kan inte en make/maka vara testamentesvittne till den andra maken/makan.

Får de som bevittnar testamentet vara gifta?
Det finns även ett annat sätt att tolka din fråga och det är om de två personer som bevittnar ett testamente med sina namn får vara gifta med varandra. På den frågan svarar jag ja. Jag anser att de får vara det eftersom det finns inget i lagen som säger att vittnen mellan vandra inte får vara gifta. Det väsentliga är om de har någon relation/släktskap till den som upprättar ett testamente (se ovan). Det finns tidigare en besvarad fråga som kommer fram till samma slutsats, se här.

Hoppas dessa svar gav klarhet!

Med vänlig hälsning!

Anton MagnussonRådgivare