FrågaÖVRIGTÖvrigt29/08/2023

Betalning gjorts utan att beställning gjorts

Hej Jag har blivit debiterad c:a 1900 kr på mitt personkonto för något jag inte beställt och än mindre erhållit något för. Företaget är utländskt och heter My Heritage och sysslar med släktforskning. Banken Nordea säger att jag kan inte stoppa en betalning vars belopp är reserverat på mitt konto. Vad skall jag göra. Jag kommer inte i kontakt med företaget. De har en länk för om man "ångrat köp". Av nyfikenhet klickade jag på den men då fanns den inte tillgänglig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag är lite osäker kring vad din juridiska fråga må vara med jag skall försöka hjälpa till med att hitta en lösning på problemet.

Om fallet är så att ett köp har gjorts i ditt namn, eftersom det har dragits pengar från ditt konto, men du själv har inte köpt eller beställt något verkar det vara så att någon har haft tillgång till ditt konto/bankkort för att genomföra transaktionen. Det kan också vara fallet att ditt kort är kopplat via företaget ifall du har ett konto exempelvis och att någon annan har fått tillgång till ditt konto.

Om inte du, eller någon familjemedlem eller liknande har genomfört köpet kan det vara en bra idé att låsa kortet köpet genomfördes med och beställa ett nytt från banken så att fler transaktioner inte sker.

Avseende hur du kan få pengarna tillbaka är det såklart brottsligt att använda någon annans bankkort för att genomföra köp utan deras tillstånd. Det är ett brott enligt 4 kap 6b § brottsbalken att orsaka en (ekonomisk) skada eller olägenhet genom att olovligen använda annan persons identitetsuppgifter och utge sig vara den personen. Ett bankkort är en form av identitetsuppgift eftersom den meddelar bankernas system vem personen som genomför köpet är.

Det är därmed ett brott ifall någon har använt ditt bankkort eller liknande uppgifter för att genomföra ett köp i ditt namn. Du kan därmed även kräva personen på skadestånd enligt 2 kap 2 § skadeståndslagen att ersätta skadan.

Jag rekommenderar dock att du först kollar med familj, barn, sambo eller maka ifall de har genomfört ett köp med ditt kort. Ifall det inte är fallet, kolla även ifall du har ett konto hos företaget och ifall det funnits någon automatisk betalning kopplad. Om så inte är fallet, är det nog bäst att spärra kortet. Då kan du även vända dig till banken och förhoppningsvis kan de hjälpa dig, eftersom det ofta kan vara svårt att hitta personen ifall någon kommit åt dina betalningsuppgifter. Du kan också fortsätta att försöka nå företaget och se ifall de kan hjälpa dig.

Hoppas detta svara på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare