FrågaÖVRIGTÖvrigt28/01/2024

Betalning av hyra vid separation

Hej, Jag och min sambo skall separera. Vi står bägge två på hyresavtalet som är i första hand. Nu undrar jag om man delar lika på hyresbetalningen under uppsägningstiden? Det vill säga, betalar jag halva hyran och min fd sambo andra halvan? Vad händer om inte hon betalar, blir jag betalningsskyldig även för hennes del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under uppsägningstiden ska hyresgästerna betala hyresavgift till hyresvärden. Det är den eller dem som står på hyreskontraktet som är ansvarig för att denna betalning sker. I detta fall står både du och din före detta sambo på hyresavtalet, vilket innebär att ni båda ska dela på kostnaden och betala lika. Ni har alltså båda två en förpliktelse gentemot hyresvärden och om ni inte betalar hyran, kan hyresvärden kräva att antingen båda betalar den eller kräva hela betalningen av en av er. Om en betalar hela hyran, kan denna person utnyttja sin regressrätt och återkräva pengar av den andra personen i efterhand.

Sammanfattningsvis innebär det i ditt fall att eftersom både du och din före detta sambo står skrivna på hyresavtalet så ska antingen båda eller en av er se till att hyran betalas. Om hyresvärden inte får en betalning eller endast en del av den, kan hyresvärden krävs skulden av en av er. Om det skulle bli du som får stå för hela hyran, kan du kräva att din före detta sambo betalar sin del till dig i efterhand. Om hon inte vill betala, kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Om hon vägrar att betala och i stället bestrider skulden, kan det vara aktuellt att väcka talan mot henne i domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare