Behöver man rapportera in ADHD-diagnos till Transportstyrelsen?

Hej.

Jag har nyligen fått mitt B-körkort och har nu haft den i 2 månader.

Frågan lyder om jag ska göra en adhd utredning och utredningen övergår till att jag diagnotiseras med adhd kan jag förlora mitt körkort pga det?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du redan har körkort har du ingen skyldighet att rapportera in diagnosen. Däremot kan läkaren ha en skyldighet att rapportera in till Transportstyrelsen som denne finner att du av medicinska skäl skulle vara olämplig som förare (10 kap. 5 § körkortslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare