Behöver man återlämna varan vid reklamation?

Hej! Jag har problem med en vara jag beställt på internet. Det saknades delar och instruktionsbok så jag bad företaget skicka dessa. Fick ett mail om att det inte fanns reservdelar eller ens en instruktionsbok. Fick frågan om jag ville häva köpet, vilket jag svarade ja på. Skrev tillbaka och frågade vad jag ska göra med varan. Fick svar från två personer. Den ena skrev att min faktura hos er är markulerad och att jag skulle kassera varan medan den andra skrev att jag ska returnera varan. Jag fick varan hemlevererad i ett ganska knöligt stort paket via postnord. Har nu paketerat varan i samma knöggliga paket men vet inte hur jag ska få hit postnord att hämta under kvällstid samt vad som händer med min markulerade faktura om jag inte skickar paketet utan kasserar det, så som den ena personen sa att jag skulle göra? Kan de liksom återuppta fakturan? Alltså avmakulera den? Varan är obrukbar utan delarna som saknas så företaget kommer att kassera den oavsett.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har i egenskap av privatperson beställt en vara på nätet, och jag utgår ifrån att denna beställning gjordes från en internetbutik och inte från en annan privatperson. Du är därför att bektrata som konsument, och jag kommer att använda mig av Konsumentköplagens regler i mitt svar nedan (1 §).

Vad säger lagen?

Det finns en avtalsrättslig princip som säger att "prestationerna ska återgå", då en av avtalsparterna väljer att frångå avtalet. I ditt fall är det fråga om ett köpeavtal som ni väljer att häva, och därmed tillämpas denna princip. Rent praktiskt betyder det att du ska skicka tillbaka varan, och säljaren ska makulera din faktura.

Det finns även stöd i lagen som säljaren skulle kunna använda emot dig, om du inte återlämnar varan. Dels har säljaren rätt att kräva att du återlämnar varan utan onödigt dröjsmål (43 §), och dels finns det också regler som säger att du bara får häva köpet om du kan lämna tillbaka varan i samma skick som du fick den i, det vill säga oförändrad (45 §).

Mitt råd till dig

Jag förstår att du kan känna dig förvirrad, eftersom två olika personer har gett dig två olika svar på hur du ska göra med din reklamation. Min rekommendation är dock att du hör av dig till dem än en gång, berättar att du fått två svar, och säkerställer så att du gör rätt helt enkelt. Som jag skrev här ovan så har man vid hävning skyldighet att återlämna varan man inte ska behålla, men i vissa fall, exempelvis då varan är helt obrukbar som du säger, kan säljaren meddela att de inte behöver få varan tillbakaskickad. Det är dock fortfarande upp till säljaren att bestämma detta, och jag råder dig därför att dubbelkolla med dem. Det bästa vore om du kunde få en sådan bekräftelse skriftligt, så att du kan uppvisa det vid någon eventuell oenighet framöver.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du får gärna kommentera här nedan om det är något mer du undrar över kring detta, så försöker jag svara så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare