Behov av bouppteckning när änka avlider

Hej! Jag läste på Skatteverkets bouppteckningsblankett att man skulle bifoga en tidigare avlidens bouppteckning när en änka eller änkling avlider. Varför är det så? Min mormor avled förra året och min morfar och hon hade enbart gemensamma barn. Ska vi ta med hennes bouppteckning när han avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Efterarv utgår till din mormor och morfars barn när din morfar avlider. Uppgifter som finns i din mormors bouppteckning ligger till grund för beräkningen av efterarvet, vilket är anledningen till varför Skatteverket vill ha den gamla bouppteckningen så att efterarvet beräknas på rätt sätt. Ifall varken din mormor eller morfar har testamente blir det ingen skillnad hur mycket som ska utgå i efterarv eftersom deras barn ärver allt, men bouppteckningen bör ändå bifogas till Skatteverket. På deras hemsida framkommer att bouppteckningen alltid ska bifogas ifall det finns efterarvingar, vilket det finns i det här fallet.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare