Avstående av arv till förmån för barn

Min mor har dött, vi är fyra dödsbodelägare. Jag vill låta min del av arvet "gå vidare" direkt till min son. Vad behöver jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är möjligt att i vissa situationer avstå från arv. Det innebär att man efter fallet arv avstår från den aktuella egendomen genom att förfoga över den på det sätt man önskar. Avstående av arv görs vanligtvis till förmån för sina egna arvingar, vilket också är omständigheterna i ditt fall. När du avstår från ditt arv till förmån för din son kommer han träda in som dödsbodelägare och tilldelas din lott. Avståendet bör vara skriftligt och lämnas in som bilaga till bouppteckningen. Viktigt att tänka på är att arvsavståendet är klart och tydligt utformat och inte utelämnar några viktiga detaljer.

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare