Avräkna laglott från testamente?

Hej. Har tre barn och vill nu testamentera 50 % till ett av dem. Kommer hen att ta del av de övriga 50 %? Dvs., blir fördelningen 1/6 + 1/6 + 4/6?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan något testamente har dina tre barn rätt att ärva en tredjedel var av din totala kvarlåtenskap, dvs. den egendom som du lämnar efter dig vid din död. Detta kallas för arvslott. Hälften av arvslotten, dvs. 1/6, är varje barns laglott och varje barn har en ovillkorlig rätt att få minst så mycket av din egendom. Det är bara genom att upprätta ett testamente som man kan inskränka sina barns rätt till arv (alltså barnens arvslott, 1/3 i ditt fall) och barnen har då alltid rätt till sin laglott (1/6 i ditt fall).

Om du vill testamentera bort 3/6 till ett av dina barn säger huvudregeln att det barnet har en skyldighet att avräkna detta från sin laglott. Det innebär att det barnet skulle få 3/6 genom testamentet och sedan få dela på 1/6 med sina syskon. Barnets syskon skulle alltså få 1/6 var och sedan en tredjedel var av den sjättedel som blir kvar. Detta gäller dock bara om du inte skrivit i ditt testamente att barnet som ska få ärva 3/6 inte behöver avräkna den delen av arvet på sin laglott. Om du skriver att det barnet inte behöver avräkna vad hen får genom testamentet på sin laglott kommer fördelningen att bli som du angett i din fråga, alltså 1/6 + 1/6 + 4/6. Barnet får då 3/6 genom testamentet och dessutom 1/6 (laglotten) genom vanlig arvsfördelning. Du hittar bestämmelsen som reglerar detta i ärvdabalken 7 kap. 2 §.

Så länge som alla dina barn får minst sin laglott kan du dock fördela arvet hur du vill. Då kan du t.ex. skriva i ditt testamente att ett barn ska få 3/6 och att de andra barnen ska dela lika på resten eller att ett barn ska få 4/6 och de andra 1/6 var osv.

Som svar på din fråga kan sammanfattningsvis sägas att den fördelningen som du angett i din fråga inte kommer att uppstå automatiskt genom att du testamenterar bort 3/6 till ett av din barn. För att den fördelningen som du angett ska uppstå måste du skriva in i testamentet att barnet som ska få 3/6 inte behöver avräkna detta på sin laglott.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare