FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/03/2014

Återta polisanmälan? på annat sätt påverka

Jag vill ta tillbaka en anmälan om misshandel men har fått besked av polisen att det inte går. Dock har jag googlat lite och det verkar som om man kan påverka? Förundersökningen är i stort sett klar men åtal har inte väckts av åklagare ännu. Jag måste väl ha någon rätt att för allas bästa kunna avbryta denna process? Har jag rätt att få reda på åklagarens namn och kontakta denne? Vad har jag för rättigheter som medborgare att få stopp på detta? Och hur ska jag i så fall gå tillväga om åtal ej väckts kontra om åtal hunnit väckas?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad polisen har sagt stämmer, din anmälan om brott kan inte återtagas. Rättegångsbalken (RB) 23:1 st. 1 ger att så fort anmälan om brott görs så ska förundersökning inledas. En förundersökning utförs av polismyndigheten när brottet är av enklare beskaffenhet. Vad detta begrepp innebär kan dock inte utläsas ur lagen, RB 23:3, men jag skulle förmoda att vid misshandel av normalgraden så görs förundersökningen av polisen.

Det finns en möjlihet till att lägga ned förundersökning, enligt RB 23:4a, om antingen att förundersökningen skulle bli för resurskrävande med tanke på brottet, och annars om man kan anta att det skulle bli tal om åtalsunderlåtelse för brottet. Nedläggning av förundersökning av den första anledningen görs inte för våldsbrott, utan bestämmelsen tar sikte på t.ex. intrång i jakträttigheter e.d.

Innan jag redogör för åtalsunderlåtelse så vill jag klargöra att rättssystemets syfte är att lagföra alla brott. Lika mycket som lagen är till för medborgarna är den till för statens intressen. Frågan om en åtalsunderlåtelse är alltså inte centrerad kring målsägandens vilja - åklagaren är en företrädare för statens brottsbeivrande intresse, och har som huvudregel en plikt att åtala. Detta leder mig att svara nej, du har ingen rätt att avbryta ansvarsutkrävandet för brott.

Vad kan du då påverka?

När du skriver att du vill kontakta åklagaren personligen så uppenbarar sig problem som dels baserar sig i att åklagaryrket är ett av de mest utsatta som går att ha i Sverige, och dels på den absoluta åtalsplikten. Det första problemet är att åklagare jobbar i ett slags roterande system, där samma mål kan handläggas av flera åklagare på sin väg från förundersökning till dom, vilket innebär att du bör påverka materialet i förundersökningen och inte personen som läser det. Det andra problemet är att åklagaren inte har kontakt med privatpersoner i sitt arbete, då en åklagare inte själv utreder en fråga.

Jag tycker att du borde inrikta dina ansträngningar på att så mycket information som möjligt kommer med i förundersökningsprotokollet, så att åklagaren utifrån den informationen kan fatta ett väl avvägt beslut om åtalet. I andra hand bör du se till att informationen kommer fram till huvudförhandlingen i domstolen, vilket den tilltalades försvarsadvokat bör vara intresserad av.

Ett första krav för åtalsunderlåtelse enligt RB 20:7 är att skuldfrågan ska vara klarlagd, antingen genom stark bevisning eller ett erkännande, och därefter ska det finnas goda grunder för åtalsunderlåtelsen. Även i lagen om unga lagäverträdare finns vissa grunder för åtalsunderlåtelse, ifall detta kan vara relevant i ditt fall. Mer information kan du finna här,

http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Riksaklagarens-riktlinjer-RaR/RaR-2008-02-FU-begransning-o-atalsunderlatelsepdf/

På sida 36 till 41 (överraskande lättläst).

Även om åtal är väckt så kan det återkallas, men då behöver särskilda omständigheter framkomma, som hade varit skäl för åtalsunderlåtelse, RB 20:7a.

Mitt övergripande råd till dig är att kontakta polisstationen som handlägger ärendet och förklara din situation för någon och att be denne om hjälp hur du kan fortsätta.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare