Återkommande fel i bil

Jag köpte en bil för ett år sen och har lämnat den till verkstad 7-8 ggr på grund av fel. Vissa av felen har kvarstått och verkstaden har haft den inne 4 ggr för samma fel, dom andra gångerna har det varit andra fel. Jag vill nu häva köpet. Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Köper du bil i egenskap av konsument tillämpas på köpet konsumentköplagen (1990:931). Jag kommer först redogöra för vad ett fel i bilen är enligt lag, reklamation och sist om påföljder vid fel i bil, samt avsluta med en sammanfattning.

Fel i bilen

Enligt 16 § konsumentköplagen ska bilen i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Vidare ska bilen om inte annat följt av avtalet stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat, har säljaren lämnat skriftlig garanti om motorns programmering och de visar sig att det var fel anses bilen som felaktig.

Bilen anses även vara felaktig enligt 16 § andra stycket konsumentköplagen om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa dig om ett förhållande rörande bilens egenskaper som säljaren kände till eller borde ha känt till och som du med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Det är alltså även fel om säljaren hade vetskap eller borde ha vetskap om motorns programmering och inte berättade det för dig.

Fel som kräver att bilen tas in i verkstad för reparation anses även vara fel i vara enligt konsumentköplagen eftersom bilen inte fungerar såsom den ska.

Reklamation

Om du märker att bilen är felaktig och vill göra en påföljd gällande ska du reklamera till bilhandlaren inom skälig tid, enligt 23 § konsumentköplagen. Reklamationstiden är tre år enligt 23 § tredje stycket konsumentköplagen. Ett krav är som nämnt för att du ska kunna reklamera är att du gör det inom skälig tid från att du upptäckt eller borde upptäcka felet. Vad som är skälig tid är inte enkelt att avgöra. Om du reklamerat efter varje fel och fått bilen reparerad men den felen återkom senare kan du kräva andra åtgärder för felet.

Påföljder vid fel på varan

Om bilen är felaktig får du kräva vissa påföljder såsom avhjälpande av felet, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd. Enligt 26 § konsumentköplagen kan fel i bilen repareras, om möjligt kan säljaren åtgärda felet med bilens motor. Enligt 27 § konsumentköplagen har säljaren rätt till att, innan han behöver utge prisavdrag eller häva köpet, försöka avhjälpa felet eller göra en omleverans. Om bilen trots flera reparationer samma felåteruppstår kan andra åtgärder vara aktuella.

Enligt 28 § konsumentköplagen får du kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet om avhjälpande/omleverans inte kommer i fråga.

Enligt 29 § konsumentköplagen får du häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för dig. För att avgöra om ett fel är av väsentlig betydelse för dig behöver en helhetsbedömning göras där möjligheterna att rätta felet eller kompensera dig genom övriga påföljder beaktas. Väsentligheten behöver inte ha varit synbar för säljaren, men om felet är sådant att det för köpare i allmänhet skulle vara av ringa betydelse, ligger bevisbördan på dig som köpare att visa att felet är väsentligt för dig. Det är inte enkelt för mig att avgöra om felet ska anses vara av väsentlig betydelse för att hävning ska komma i fråga, men om du under ett år tvingats reparera bilen flera och för samma fel, vilket säkerligen haft negativa effekter för dig, talar saken för att felet kan vara av väsentligt betydelse och att hävning kan vara aktuell. I en helhetsbedömning behöver även andra saker beaktas t.ex. bilens skick och ålder när du fick den, vilken information du hade vid köpet etc. Uppstår det tvist mellan dig och säljaren om hävningen kan saken ytterst lösas via domstol.

Sammanfattning

Jag rekommenderar dig att reklamera bilen hos säljaren och redogöra för felet och meddela om att du vill att köpet ska hävas.

Har säljaren en annan uppfattning än dig rekommenderar jag att du tar kontakt med Allmänna reklamationsnämnden eller din kommuns konsumentrådgivning. Vill du ha hjälp med att göra felet gällande, reklamera och eventuella kravbrev eller hjälp vid en tvist kan Lawlines Juristbyrå bistå dig.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare