Återkallelse av uppehållstillstånd efter preklusionstid

Kan Migrationsverket återkalla ett permanent uppehållstillstånd enligt 7 kap. 1§ tredje stycket UtlL (2005:716), då utlänningen har bott här i landet mer än 4 år, även om verket beviljats tillståndet på grund av falska grund?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 kap 1§ 3st utlänningslagen, http://lagen.nu/2005:716, (UtlL) kan migrationsverket endast återkalla ett uppehållstillstånd när utlänningen vistats i Sverige mer än fyra år om det föreligger synnerliga skäl. Vad som utgör synnerliga skäl anges i förarbetena att man till exempel haft uppehållstillstånd och varit folkbokförd i Sverige, men att man i realiteten visats långa perioder utomlands och därför inte fått någon anknytning till Sverige. Ett annat skäl kan vara att man har uppehållstillstånd i ett annat land och att verkställighet kan ske dit. Brottslighet kan inte utgöra synnerliga skäl, men om man är ensamstående och har avtjänat ett långt fängelsestraff under de fyra åren kan ens anknytning anses vara svag och återkallelse kan ske på den grunden.

Om det inte föreligger synnerliga skäl kan uppehållstillståndet inte återkallas efter de fyra åren och graden av vilseledande vid de oriktiga uppgifternas lämnande ska inte tillmätas någon betydelse för frågan om synnerliga skäl föreligger eller inte.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare