Återkallelse av uppehållstillstånd

Hej! Min kompis ljög för mig.verket om sin ålder för att få permanent uppehållstillstånd. Nu fem år senare vill han få tillbaka sitt "riktiga födelsedatum". Hur kan han gå tillväga? Riskerar han att bli av med sitt uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för återkallelse av uppehållstillstånd finns i 7 kap. utlänningslagen, vilken du kan läsa här.

I 7 kap. 1 § första stycket anges det att ett uppehållstillstånd får återkallas, om utlänningen har lämnat oriktiga uppgifter som var av betydelse för att den skulle få tillståndet. I tredje stycket kan du dock läsa att om utlänningen vistats i landet i mer än fyra år, så får återkallelse endast ske om det finns synnerliga skäl.

Eftersom din vän har vistats i Sverige i fem år, kommer det alltså krävas synnerliga skäl för att uppehållstillståndet ska kunna återkallas. Jag kan tyvärr inte ge dig ett rakt svar på om det finns synnerliga skäl i din väns fall. En sådan bedömning genomförs av Migrationsverket från fall till fall, och tar hänsyn till utlänningens anknytning till det svenska samhället och skäl som talar mot återkallelse. I denna bedömning beaktas särskilt utlänningens levnadsomständigheter, om utlänningen har barn i Sverige och hur barnet skulle påverkas vid en återkallelse, utlänningens övriga familjeförhållanden samt hur länge utlänningen vistats i Sverige (se 7 kap. 4 § utlänningslagen samt Migrationsöverdomstolens avgörande i MIG 2015:3).

Jag hoppas att det besvarade din fråga.

Joakim KarlssonRådgivare