Återkallat körkort vid prövotid

Hej Min dotter krockade med en parkerad bil. Vägen är ganska smal där hon åkte och höll ut lite för långt åt vänster så hon kom troligtvis upp på trottoarkanten varefter hon troligtvis gled ner och kom emot bilen som stod parkerad. Hon körde ca 20 på en 30 väg, det var bra belysning men på en blöt kullerstensgata. Hon har bara haft körkortet ca 1/2 år, och är väldigt orolig för hur det kommer gå med körkortet. Hon är förövrigt väldig försiktig i trafiken och håller hastigheten och följer de regler som finns Hur lång tid brukar det ta innan hon får veta något ang körkortet

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag skickade frågan vidare till Transportstyrelsen för att få svar på hur handläggningstiderna ser ut och även hur dessa fallen brukar hanteras.

"Det går inte att ge exakta besked utan att veta alla omständigheter men jag ska försöka skriva generellt.

Körkortet kan återkallas om man är vållande till trafikolycka. T.ex. om man inte har anpassat avståndet till framförvarande fordon (kört på någon bakifrån) eller att man inte har iakttagit väjningsplikt.

Om körkortet återkallas under prövotid så måste ett godkänt förarprov avläggas efter spärrtiden för att få tillbaka sina körkortsbehörigheter.

Transportstyrelsen utgår efter polisens handlingar och domstolshandlingar, i den mån vi får in handlingar och en utredare är utsedd så tar handläggningstiden inte så lång tid. Processen går till så att en underrättelse skickas ut där medborgaren har två veckor att yttra sig i ärendet, sedan tar Transportstyrelsen ett beslut".

Om du har fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt direkt med Körkortsavdelningen som ligger under Transportstyrelsen. Du hittar kontaktuppgifter på Transportstyrelsen.se eller så ringer du dem på telefonnummer 0771-818181.

Lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare