Arvsrätten når ej barnen om föräldern som ärver lever

Min faster har avlidit. Inga barn eller make. En syster kvar i livet en avlidens brors 2 söner och en avlidens systers 2 söner. Tror att arvet delad upp i 3 delar. Men ärver den avlidnes systers (som fortfarande är i livet) barn oxå?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagarna om arv finns i ärvdabalken, den finner du https://lagen.nu/1958:637. Härefter kommer jag att förkorta ärvdabalken till ÄB.

Du har förstått rätt när du skriver att arvet kommer att delas upp i tre delar. När en person dör och det varken finns bröstarvingar eller föräldrar så ärver syskonen till den som avlidigt enligt 2 kap. 2 § ÄB. I samma paragraf står det även att om ett syskon redan har dött så kommer dennes bröstarvingar att ärva istället.

Men arvet delas ändå bara upp på delarna efter syskonen. Eftersom det då fanns tre syskon kommer arvet att delas upp i tre delar.

De syskons barn som då lever kommer alltså att dela lika på förälderns del.

För att då komma till din fråga: ärver barnen till det syskon som fortfarande lever? Nej. Det går att utläsa ur den ovan nämnda paragrafs andra stycke. Där står ”I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar”. Det går alltså att tolka det som att om ett syskon lever så får det syskonets barn inget arv.

Jag hoppas jag svarade på din fråga, har du någon fundering eller vill ha något förtydligat så lämna en kommentar här på Lawlines sida så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare