Arvsrätt och testamente

Jag är tyvärr en barnlös person. Har inte kontakt med mina syskon . Då jag inte vill att mina syskonbarn eller syskon ska ärva mig har jag nu skrivit ett testamente där alla pengar går till välgörenhet och absolut inte till dom. Jag antar att dom omöjligt kan kräva en del arvet under förutsättning att det är giltligt testamente. Men mina mostrar och morbror kan ärva om jag frånfaller före dom? Dom är mer än 20 år äldre än mig så risken är liten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ärvdabalkens regler
Enligt ärvdabalkens (ÄB) regler är utgångspunkten att den avlidnes bröstarvingar, dvs dennes barn ärver, ÄB 2 kap 1 §. Vid ett giltigt testamente är det endast bröstarvingarna som kan begära jämkning och därmed få ut sin laglott, ÄB 7 kap 3 §.

Eftersom du inte har barn så är det enligt lagen dina syskon och syskonbarn som ärver före dina mostrar och din morbror, ÄB 1 kap 2 § 2 st och 1 kap 3 § 2 st.

Testamente
Ett giltigt testamente ska vara skriftligt och de ska bevittnas av två vittnen. Förutsatt att det testamente du har skrivit är giltigt så skall ditt arv gå dit du har testamenterat det. Eftersom du har skrivit ett testamente kan inte dina syskon, syskonbarn, mostrar eller morbror ärva dig.

Om du skulle vilja att dina mostrar och/eller morbror ska ärva dig så måste det skrivas in i testamentet.

Du är välkommen att kontakta Lawlines jurister här om du vill ha hjälp med upprättandet av testamente, eller för att kontrollera att testamentet är giltigt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare